Detailed Information on Publication Record
2024
How many deaths? Auto-bio-graphy as death-writing
KOTÁSEK, MiroslavBasic information
Original name
How many deaths? Auto-bio-graphy as death-writing
Name in Czech
Kolik je smrtí? Auto-bio-grafie jako smrťopis
Authors
KOTÁSEK, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
World Literature Studies, Bratislava, Institute of World Literature, Slovak Academy od Sciences, 2024, 1337-9275
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60205 Literary theory
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Impact factor
Impact factor: 0.200 in 2022
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
Autobiografie; Smrt; Jacques Derrida; Média; Spektrálnost
Keywords in English
Autobiography; Death; Jacques Derrida; Media; Spectrality
Změněno: 14/5/2024 11:40, Mgr. Miroslav Kotásek, Ph.D.
V originále
The article concerns various aspects of autobiography as they have been introduced by Jacques Derrida, who himself used the term “autobiographical” to refer to his philosophical writing. Unlike most scholars who stress the link between autobiography and philosophy in Derrida’s writing the article attempts to link it primarily to the “literary”. In this endeavour, most attention is paid to the numerous metamorphoses in which “death” structures and haunts (auto)biographies and our thinking about the genre. Here, the greatest influence, apart from Derrida, was Maurice Blanchot. “Death” and negativity figure at many levels of autobiography, where, unlike in a fictional narrative, they cannot be suspended easily: they can be found in the question about the very usage of language and its relation to the autobiographer, in the construction of the “I”, and in the medial situation of the literary. The article concludes by suggesting a potential transformation of the autobiographical practice brought about by techno-cultural changes and developments regarding both the “archive” and “media”, which are transforming the status of memory, legacy, and the past.
In Czech
Článek se věnuje rozmanitým stránkám autobiografie jak se objevují v díle Jacquese Derridy, který sám tento termín používal, když psal o svém vlastním filozofickém psaní. Článek se pokouší naopak spojit tento pojem primárně s "literární" problematikou a důsledky. Při tomto pokusu je největší pozornost věnována "smrti" a rozmanitým podobám, v nichž se o ní v souvislosti s autobiografií může uvažovat a v nichž strukturuje či pronásleduje autobiografie a naše přemýšůení o nich. Zde předtavoval největší inspiraci, kromě Derridy, Maurice Blanchot. Článek v závěru upozorňuje na potenciální transformaci autobiografického psaní v důsledku technologicko-kulturních změn spojených jak s "archívem", tak s "médiem", které proměňují status paměti, dědictví a minulosti