BERÁNEK, Jaroslav. Matematické úlohy a kouzla jako možnosti pro motivaci v matematice (Mathematic problems and magic tricks as motivation in mathematics). 2024.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Matematické úlohy a kouzla jako možnosti pro motivaci v matematice
Name (in English) Mathematic problems and magic tricks as motivation in mathematics
Authors BERÁNEK, Jaroslav.
Edition 2024.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) matematická úloha; Catalanova čísla; logické úlohy; dělitelnost
Keywords in English mathematic problem; Catalan numbers; logic problems; divisibility
Changed by Changed by: doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc., učo 2311. Changed: 28/4/2024 11:42.
Abstract
Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovaci obsahu a forem výuky matematiky na základních a středních školách. V příspěvku je obsaženo několik zajímavých a netradičních matematických úloh a kouzel. Tyto úlohy lze využít při motivaci žáků ke studiu matematiky a získávání jejich zájmu o matematiku. Mezi nematematiky působí podobné úlohy a kouzla velmi efektně; mohou však u nich navozovat dojem, že matematika je něco nadpřirozeného, že se jí nelze naučit a podobně. Proto je úkolem pro učitele matematiky takové úlohy a problémy žákům zadávat, společně s nimi objasňovat jejich matematickou podstatu a tím zvyšovat jejich zájem o učení se matematice.
Abstract (in English)
The article was created as the result of the research oriented at innovation of the content and forms of school mathematics teaching. The article contains several interesting and unusual mathematic problems and magic tricks which can be used while teaching mathematics for gaining and enhancing the pupils´ interest. Such problems can be perceived by those who are not mathematicians as something supernatural and can imply the idea that mathematics is impossible to be mastered. Therefore, the teacher´s task is to assign such problems to their pupils while clarifying their mathematics essence.
PrintDisplayed: 19/7/2024 12:23