SYSLOVÁ, Zora. Kvalitní škola - kvalitní učitel (Quality school - quality teacher). In Pedagog a dítě současnosti III. 2024.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kvalitní škola - kvalitní učitel
Name (in English) Quality school - quality teacher
Authors SYSLOVÁ, Zora.
Edition Pedagog a dítě současnosti III. 2024.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Kvalita; mateřská škola; učitel mateřské školy
Keywords in English Quality; Kindergarten; Preschool teacher
Changed by Changed by: doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., učo 243595. Changed: 4/5/2024 16:14.
Abstract
Kvalita předškolního vzdělávání je diskutovaná od konce 20. století. OECD ji vnímá ve dvou rovinách: procesuální a strukturální. Kvalitní učitel je hlavním prediktorem kvality předškolního vzdělávání. V České republice vzniklo několik kompetenčních modelů, které akcentují kvalitu učitele jako reflektivního praktika. V tomto ohledu jsou požadavky na dovednosti učitele formulované i v inovovaném Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání.
Abstract (in English)
The quality of preschool education has been discussed since the end of the 20th century. The OECD perceives it on two levels: procedural and structural. A quality teacher is the main predictor of the quality of preschool education. Several competence models have been created in the Czech Republic, which emphasize the quality of the teacher as a reflective practitioner. In this respect, the requirements for the teacher's skills are also formulated in the innovative Framework Educational Program for Preschool Education.
PrintDisplayed: 22/7/2024 20:35