PROKSCHOVÁ, Daniela and Roman ŠVAŘÍČEK. Citlivá témata v občanské nauce a základech společenských věd (Sensitive Topics in Civics and Fundamentals of Social Sciences). In Konference Vzdělávání a vědění jako mosty k odolné společnosti. Senát Parlamentu České republiky. 2024.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Citlivá témata v občanské nauce a základech společenských věd
Authors PROKSCHOVÁ, Daniela (203 Czech Republic) and Roman ŠVAŘÍČEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Konference Vzdělávání a vědění jako mosty k odolné společnosti. Senát Parlamentu České republiky, 2024.
Other information
Original language English
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) kontroverzní témata; citlivá témata; občanská nauka; základy společenských věd; kvalitativní výzkum
Keywords in English controversial issues; sensitive issues; civics; fundamentals of social sciences
Changed by Changed by: Mgr. Roman Švaříček, Ph.D., učo 12302. Changed: 16/5/2024 10:54.
Abstract
Prezentace zkoumá kontroverzní a citlivá témata v rámci občanské nauky a základů společenských věd. Klade důraz na rozdílné přístupy učitelů k začleňování těchto témat do výuky a identifikuje hlavní výzvy, se kterými se učitelé setkávají. Prezentace navrhuje metody, jak efektivně začleňovat kontroverzní témata do školního kurikula s cílem podporovat kritické myšlení a občanskou participaci žáků. Diskutuje o významu poskytování didaktické podpory a školení pro učitele, aby mohli citlivě a efektivně řešit tato témata ve výuce.
Abstract (in Czech)
This presentation examines controversial and sensitive topics within civic education and social science foundations. It highlights the various approaches teachers take to integrate these topics into their teaching and identifies the primary challenges they face. The presentation proposes methods for effectively incorporating controversial topics into the school curriculum to promote critical thinking and civic participation among students. It discusses the importance of providing pedagogical support and training for teachers to address these topics sensitively and effectively in the classroom.
Links
LX22NPO5101, research and development projectName: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (Acronym: SYRI)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 5.1 EXCELES
PrintDisplayed: 2/6/2024 19:21