p 2024

Citlivá témata v občanské nauce a základech společenských věd

PROKSCHOVÁ, Daniela and Roman ŠVAŘÍČEK

Basic information

Original name

Citlivá témata v občanské nauce a základech společenských věd

Authors

PROKSCHOVÁ, Daniela (203 Czech Republic) and Roman ŠVAŘÍČEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Konference Vzdělávání a vědění jako mosty k odolné společnosti. Senát Parlamentu České republiky, 2024

Other information

Language

English

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

kontroverzní témata; citlivá témata; občanská nauka; základy společenských věd; kvalitativní výzkum

Keywords in English

controversial issues; sensitive issues; civics; fundamentals of social sciences
Změněno: 16/5/2024 10:54, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.

Abstract

V originále

Prezentace zkoumá kontroverzní a citlivá témata v rámci občanské nauky a základů společenských věd. Klade důraz na rozdílné přístupy učitelů k začleňování těchto témat do výuky a identifikuje hlavní výzvy, se kterými se učitelé setkávají. Prezentace navrhuje metody, jak efektivně začleňovat kontroverzní témata do školního kurikula s cílem podporovat kritické myšlení a občanskou participaci žáků. Diskutuje o významu poskytování didaktické podpory a školení pro učitele, aby mohli citlivě a efektivně řešit tato témata ve výuce.

In Czech

This presentation examines controversial and sensitive topics within civic education and social science foundations. It highlights the various approaches teachers take to integrate these topics into their teaching and identifies the primary challenges they face. The presentation proposes methods for effectively incorporating controversial topics into the school curriculum to promote critical thinking and civic participation among students. It discusses the importance of providing pedagogical support and training for teachers to address these topics sensitively and effectively in the classroom.

Links

LX22NPO5101, research and development project
Name: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (Acronym: SYRI)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 5.1 EXCELES