Detailed Information on Publication Record
2024
Citlivá témata v občanské nauce a základech společenských věd
PROKSCHOVÁ, Daniela and Roman ŠVAŘÍČEKBasic information
Original name
Citlivá témata v občanské nauce a základech společenských věd
Authors
PROKSCHOVÁ, Daniela (203 Czech Republic) and Roman ŠVAŘÍČEK (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Konference Vzdělávání a vědění jako mosty k odolné společnosti. Senát Parlamentu České republiky, 2024
Other information
Language
English
Type of outcome
Vyžádané přednášky
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
kontroverzní témata; citlivá témata; občanská nauka; základy společenských věd; kvalitativní výzkum
Keywords in English
controversial issues; sensitive issues; civics; fundamentals of social sciences
Změněno: 16/5/2024 10:54, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.
V originále
Prezentace zkoumá kontroverzní a citlivá témata v rámci občanské nauky a základů společenských věd. Klade důraz na rozdílné přístupy učitelů k začleňování těchto témat do výuky a identifikuje hlavní výzvy, se kterými se učitelé setkávají. Prezentace navrhuje metody, jak efektivně začleňovat kontroverzní témata do školního kurikula s cílem podporovat kritické myšlení a občanskou participaci žáků. Diskutuje o významu poskytování didaktické podpory a školení pro učitele, aby mohli citlivě a efektivně řešit tato témata ve výuce.
In Czech
This presentation examines controversial and sensitive topics within civic education and social science foundations. It highlights the various approaches teachers take to integrate these topics into their teaching and identifies the primary challenges they face. The presentation proposes methods for effectively incorporating controversial topics into the school curriculum to promote critical thinking and civic participation among students. It discusses the importance of providing pedagogical support and training for teachers to address these topics sensitively and effectively in the classroom.
Links
LX22NPO5101, research and development project |
|