ZOUNEK, Jiří, Oto POLOUČEK and Michal ŠIMÁNĚ. (Post)Socialist Transformation of Primary Schools: Processes, Stories and Challenges in the Czech Republic. Cham: Springer Nature, 2024, 288 pp. ISBN 978-3-031-58767-2. Available from: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-58768-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name (Post)Socialist Transformation of Primary Schools: Processes, Stories and Challenges in the Czech Republic
Name in Czech (Post)socialistická transformace základních škol v České republice: Procesy, příběhy a výzvy
Authors ZOUNEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Oto POLOUČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Michal ŠIMÁNĚ (203 Czech Republic).
Edition Cham, 288 pp. 2024.
Publisher Springer Nature
Other information
Original language English
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Switzerland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-3-031-58767-2
Doi http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-58768-9
Keywords (in Czech) Česká republika;Postsocialistická transformace;Vzdělávací systém;Školská legislativa;Školy;Autonomie;Každodenní život;Řízení školy;Učitelé;Vzdělávání učitelů;Výuka;Pomůcky;Počítače;Rodiče;Životní příběhy;Historický výzkum;Orální historie;Archivy
Keywords in English Czech Republic;Post-socialist transformation;Education system; School legislation;Schools; Autonomy; Everyday Life; School Management; Teachers;Teacher Education;Teaching; Aids; Computers;Parents;Life Stories;Historical research;Oral history;Archives
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D., učo 1752. Changed: 26/5/2024 13:10.
Abstract
This book addresses the transformation of primary education in the former Czechoslovakia (now the Czech Republic) after the fall of the communist regime in 1989. It follows the overall transformation of education and school policy and offers original insights into the everyday life of the schools at that time. It also provides a unique perspective on the whole transformation process. The work discusses the school environment in the context of specific local characteristics, such as parents, community, regional institutions, and national and international contexts. The book specifically focuses on the changes in primary school management in terms of economics, organization, and personnel. The processes of pedagogical change are an essential theme of the book. They cover how teachers proceeded through the changes in their work at the time of the transformation and the reasons for their resistance to change, including the challenges that the transformation introduced into their work and personal lives. The book also monitors how the teachers navigated the selection and use of new textbooks and tools, such as digital tools. The work originates in historical-pedagogical research, based primarily on the oral history method and complemented by the study of contemporary documents.
Abstract (in Czech)
Tato kniha se zabývá proměnou základního školství v bývalém Československu (nyní Česká republika) po pádu komunistického režimu v roce 1989. Sleduje celkovou proměnu školství a školské politiky a nabízí originální vhled do každodenního života tehdejších škol. Poskytuje také jedinečný pohled na celý proces transformace. Práce pojednává o školním prostředí v kontextu místních specifik, jako jsou rodiče, komunita, regionální instituce a národní a mezinárodní souvislosti. Kniha se konkrétně zaměřuje na změny v řízení základních škol z hlediska ekonomického, organizačního a personálního. Podstatným tématem knihy jsou procesy pedagogických změn. Zabývají se tím, jak učitelé postupovali při změnách ve své práci v době transformace, a důvody jejich odporu ke změnám, včetně výzev, které transformace vnesla do jejich pracovního i osobního života. Kniha také sleduje, jak se učitelé orientovali při výběru a používání nových učebnic a pomůcek, například digitálních. Práce vychází z historicko-pedagogického výzkumu založeného především na metodě orální historie a doplněného studiem dobových dokumentů.
Links
GA20-11275S, research and development projectName: Post-socialistická transformace českých základních škol – procesy, příběhy, dilemata
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 18/7/2024 23:03