V originále
První vydání knihy se setkalo s velkým ohlasem, vyvolalo řadu besed i pořadů a brzy si vyžádalo dotisk. Potvrdila se tak autorova snaha upozornit na množící se návrhy doplnit či i revidovat novodarwinismus v současné evoluční biologii. Jiří Vácha nyní předkládá druhé vydání. Zcela přepracoval kapitoly Funkce vědomí a Past skepticismu. Změn a novějších doplňků doznal i text ostatních kapitol. Byl zkrácen a zhutněn. Autor připojil nově 14. kapitolu obsahující pět apendixů, dosud přístupných jen online. Díky tomu může nyní kniha sloužit jako všestranné uvedení do zásadních problémů evoluční biologie. Přináší komplexní zhodnocení dnešního darwinismu („syntetické teorie evoluce“) ze strukturalistické a filosoficky fenomenologické pozice. Zdůrazňuje schopnost organismů prožívat, jejich vědomí v širokém smyslu. Vědomí nelze zařadit mezi procesy přístupné biologickým metodám, a proto není možné prokázat, že vědomí je adaptací na podmínky prostředí: darwinisticky utvářený svět by mohl existovat i bez slasti a strasti, základních souřadnic života. Darwinismus není ve své oblasti nepravdivý, ale jeho obzor má meze: přírodní výběr není suverénním vysvětlením tajemství života.
Anglicky
This book is an attempt at a comprehensive assessment of today's Darwinism ("Synthetic Theories of Evolution"). At school, we were taught that natural selection is the basic, in fact, the only creative force of evolution from bacteria to humans. The book shows that it was and still is a worldview manipulation that pretends to be an irreversible scientific result. Today, no reasonable person denies the important role of natural selection in evolution. However, it is necessary to draw attention to the latest developments in evolutionary biology, which raise the structural principles of the construction of organisms, which are internal to organisms and function independently of environmental conditions. An essential addition to Synthetic Theory is also the modern science of "the evolution of individual development." Modeling of self-organizational processes on computers is not left behind either. The book describes these innovations in detail, but its original contribution lies in the fact that it brings to the evolutionary scene the ability of organisms to experience, their consciousness in a broad sense. Consciousness falls into a different category than the processes accessible to biological methods, and therefore it is not possible to prove that consciousness is an adaptation to environmental conditions: a Darwinist world could exist without pleasure and misery, the basic coordinates of life. Darwinism is not untrue in its field, but its horizon has limits: natural selection is not a sovereign explanation of the secrets of life.