D 2020

VLIV TURISTICKÉ AKCE NA PROPAGACI ÚČASTNÍCÍCH SE ZNAČEK

KURA, Jakub

Basic information

Original name

VLIV TURISTICKÉ AKCE NA PROPAGACI ÚČASTNÍCÍCH SE ZNAČEK

Name (in English)

TOURISM EVENT AS A TOOL FOR PROMOTING PARTICIPATING BRANDS

Authors

KURA, Jakub

Edition

Jihlava, 15. mezinárodní konference : AKTUÁLNÍ PROBLÉMY CESTOVNÍHO RUCHU, p. 84-92, 9 pp. 2020

Publisher

Vysoká škola polytechnická Jihlava

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50700 5.7 Social and economic geography

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

Organization unit

Faculty of Science

ISBN

978-80-88064-46-6

Keywords (in Czech)

Barum Czech Rally Zlín; Propagace; Small-scale events; Turismus Znalost značky

Keywords in English

Barum Czech Rally Zlín; Knowledge of brand; Promotion; Small-scale events; Tourism

Tags

Reviewed
Změněno: 5/6/2024 11:40, Mgr. Marie Šípková, DiS.

Abstract

V originále

Příspěvek se zaměřuje na small-scale events v turismu a tyto jsou reprezentovány Barum Czech Rally Zlín, která se bude v roce 2020 konat po padesáté. Organizace takovéto akce vyžaduje velké finanční náklady a nejinak je tomu při účasti v rally, proto má velká část účastníků své sponzory, kteří pomáhají pokrýt náklady na účast a z toho důvodu si článek klade za cíl zjistit, nakolik si návštěvníci akce tyto sponzory zapamatuje a zda reklama ve sportu zvyšuje povědomí o firmách a značkách. Vzhledem k tomu, že se sledované motoristické akce účastní řada lokálních jezdců s lokálními sponzory a současně jezdci ze zbytku republiky, popř. zahraničí se svými sponzory, nabízí se otázka, zda v povědomí o značce hraje právě bydliště respondenta a sídlo značky nějakou roli. Pro zjištění odpovědí na danou otázku bylo v průběhu dvou ročníků automobilové soutěže provedeno dotazníkové šetření, které se zajímalo o to, jaké značky si návštěvníci spojí se soutěžícími, zda sponzorování motoristického sportu hraje roli pro rozhodování o nákupu výrobků a u těch respondentů, u nichž roli hraje, jaké typy produktů volí nejčastěji. Hlavními zjištěními výzkumu bylo, že návštěvníci akce si nejvíce vybavují sponzory spojené s posádkami bojujícími o nejvyšší příčky a velkou roli v identifikaci sponzorů hraje právě posádka a její popularita, protože často byly zmiňovány značky, které sponzorovaly jezdce, kteří už nejsou aktivní, avšak v myslích fanoušků zůstaly zapsány. Pokud jde o nákup produktů, většina motoristických fanoušků vyjádřila intenci k nakupování produktů značek angažujících se v motorsportu a nejčastěji byly zmiňovány produkty právě těch značek, které sponzorují populární jezdce.

In English

Paper is focusing in small-scale events in tourism and this type of events is represented by Barum Czech Rally Zlín which is celebrating its 50th anniversary. Organising such an event requires huge amounts of money and to compete in the event is no difference. To get money, majority of active participants have sponsors, who help to get together budget and aim of the paper is to find out how much effective is motorsport as a brand promoting tool and whether this kind of sponsoring helps rise awareness of brand. In Barum Czech Rally Zlín starts number of local drivers with their local sponsors but on the other hand are present drivers from the rest of Czech Republic or foreign competitors with their sponsors, therefore it rises question if place of origin of respondent and location of company have some impact on knowledge of brand. During two editions of the rally was conducted questionnaire research which was focusing on topics such as which brands are visitors connecting with competitors, whether sponsoring a rally plays role when visitor is deciding which product to buy and when it plays role what kind of products are people buying. Among the findings, most important was that people most often recognise brands of sponsors of top tier crews and important role is also played by popularity of crew as some nonwadays non sponsoring brand is still recognised as a sponsor. Motorsport fans also tends to buy products of brands which are sponsoring motorsport and most often they buy products of brand which are sponsoring popular drivers.