J 2024

Čtenářské dílny na 2. stupni základních škol: strategie a výzvy

FOJTÍKOVÁ, Petra

Basic information

Original name

Čtenářské dílny na 2. stupni základních škol: strategie a výzvy

Name in Czech

Čtenářské dílny na 2. stupni základních škol: strategie a výzvy

Name (in English)

Reading workshops at lower secondary schools: strategies and challenges

Authors

FOJTÍKOVÁ, Petra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

O dieťati, jazyku, literatúre. Časopis pre otázky rozvíjania komunikačnej a literárnej kompetencie, Prešov, Vydavatelstvo Prešovskej univerzity, 2024, 1339-3200

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60206 Specific literatures

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

čtenářské dílny; čtenářská gramotnost; rozvoj čtenářských dovedností; literární výchova; kritické myšlení; čtenářská komunita

Keywords in English

reading workshops; reading literacy; development of reading skills; literary education; critical thinking; reading community

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 7/10/2024 18:14, Mgr. et Mgr. Petra Fojtíková

Abstract

V originále

Článek v časopise registrovaném v mezinárodních databázích ERIH PLUS a CEEOL se zaměřuje na rozvoje čtenářských dovedností a zájmu o čtení u žáků na 2. stupni základních škol prostřednictvím čtenářských dílen. V článku se definují čtenářské dílny, zmiňují výzvy, kterým školy čelí při zavádění čtenářských dílen, nabízí přehled strategií na 2. stupni základních škol, zdůrazňuje důležitost rozvoje čtenářských dovedností a podpory spolupráce mezi školami, rodiči a městskými knihovnami, aby bylo možné dosáhnout pozitivních výsledků v oblasti čtenářství a čtenářské gramotnosti.

In English

The paper focuses on the development of reading skills and interest in reading among students in lower secondary schools through the implementation of reading workshops. The paper defines reading workshops, discusses challenges schools face when introducing them, provides an overview of strategies for lower secondary schools, emphasizes the importance of developing reading skills, and promotes cooperation between schools, parents, and municipal libraries in order to achieve positive outcomes in the field of reading and reading literacy.

Links

MUNI/A/1505/2023, interní kód MU
Name: Jazyková a literární komunikace VII.
Investor: Masaryk University, Language and Literary Communication VII.