PÁCL, Jan. Bytí virtuálním studentem: Mediovaná realita distanční výuky. In Za fasádou 2024: studentská sociologická a antropologická konference. 2024.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Bytí virtuálním studentem: Mediovaná realita distanční výuky
Name in Czech Bytí virtuálním studentem: Mediovaná realita distanční výuky
Authors PÁCL, Jan.
Edition Za fasádou 2024: studentská sociologická a antropologická konference, 2024.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50400 5.4 Sociology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Facebooková stránka konference
Organization unit Faculty of Social Studies
Changed by Changed by: Mgr. Karel Němeček, učo 471344. Changed: 12/6/2024 18:38.
Abstract
Tento výzkum se zabývá prožíváním studentek a studentů prvních ročníků Masarykovy univerzity v akademickém roce 2020/2021, kdy výuka z důvodu pandemie covid-19 probíhala distančně, v online prostředí digitálních médií. Téma bylo kvalitativně zkoumáno prostřednictvím devíti polostrukturovaných rozhovorů, které byly následně analyzovány pomocí transcendentální fenomenologie a některých principů metody zakotvené teorie. Výsledky analýzy poukazují na množství negativních pocitů prožívaných komunikačními partnerkami a partnery v období online studia, mezi nimi například demotivace, stres, úzkosti, nejistota, nebo vyhoření. Nízká motivace studentek a studentů k zapojení se do výukového procesu pramenila z nevhodných technických podmínek pro studium, netradičního edukačního prostředí a také z nedostatku fyzického kontaktu s ostatními studujícími a vyučujícími. Osvojování znalostí a dovedností ztěžovaly specifické podmínky testování, podvádění, dlouhodobé narušení denní rutiny nebo neustálá sebekontrola v kameře; usnadňovaly jej pouze nahrávky přednášek. Socializace studujících probíhala především na sociálních médiích a k nim přidružených chatovacích softwarech. Online výuka se vyznačovala vysokou mírou mezistudentské pomoci a solidarity a sdíleným prožíváním s ostatními studujícími. Oba tyto aspekty napomáhaly k (pseudo)posilování kolektivu a studentské identity.
PrintDisplayed: 24/8/2024 22:27