J 2024

Technika nástěnných maleb Jana Jiřího Etgense v Rajhradu u Brna

ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ, Michaela, Jan VOJTĚCHOVSKÝ and Petra LESNIAKOVÁ

Basic information

Original name

Technika nástěnných maleb Jana Jiřího Etgense v Rajhradu u Brna

Name (in English)

Technique of wall paintings by Jan Jiří Etgens in Rajhrad near Brno

Authors

ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ, Michaela, Jan VOJTĚCHOVSKÝ and Petra LESNIAKOVÁ

Edition

UMENI-ART, CZECH REPUBLIC, INST ART HIST ACAD SCI CZECH REPUBLIC, 2024, 0049-5123

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60401 Arts, Art history

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impact factor

Impact factor: 0.000 in 2022

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

nástěnná malba; techniky; fresco; fresco-secco; Jan Jiří Etgens; Rajhrad; malířství 18. století; Andrea Pozzo; Perspectiva pictorum atque architectorum

Keywords in English

ceiling painting; techniques; fresco; fresco-secco; Johann Georg Etgens; Rajhrad; 18th century painting; Andrea Pozzo; Perspectiva pictorum atque architectorum

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 16/6/2024 17:34, Mgr. Michaela Šeferisová Loudová, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek představuje výsledky restaurátorského, materiálového a uměleckohistorického průzkumu nástěnných maleb nad hudebním kůrem v západní části chrámu sv. Petra a Pavla v Rajhradu u Brna (Andělský koncert, Oslava sv. Agáty a Oslava sv. Floriána), jež vytvořil roku 1726 malíř a freskař Jan Jiří Etgens (1691–1757). Průzkum byl zaměřen zejména na zjištění původní techniky díla a technologických postupů, které zde byly použity. Jednotlivé elementy díla (omítkové vrstvy, rytá podkresba, pigmenty, způsob malířského podání) korespondují s tiskem vydanými instrukcemi pro malíře nástěnných maleb v traktátu Andrey Pozza (1642–1709) Perspectiva pictorum atque architectorum (1693–1700), jenž je v tomto případě doložen přímo v Etgensově vlastnictví. Za ojedinělé lze označit odhalení vzácné sinopie, u níž je téměř s jistotou možné konstatovat, že pochází přímo z Etgensovy ruky.

In English

The text presents the results of restoration, material and art-historical research of the wall paintings above the choir loft in the western part of the Church of SS. Peter and Paul in Rajhrad near Brno (The Concert of Angels, The Apotheose of St. Agatha and The Apotheose of St. Florian), created in 1726 by the painter and fresco artist Johann Georg Etgens (1691-1757). The research was mainly aimed at identifying the original technique of the work and the technological processes used. The elements of the work (plaster layers, engraved underpainting, pigments, the manner of painting) correspond to the printed instructions for mural painters in Andrea Pozzo's (1642-1709) treatise Perspectiva pictorum atque architectorum (1693-1700), which in this case is documented directly in Etgens' possession. The discovery of a rare sinopia which can almost certainly be attributed to Etgens, is unique.

Links

GA21-13208S, research and development project
Name: Barokní nástěnná malba mezi teorií a praxí
Investor: Czech Science Foundation