J 2024

Prehistory to History: A New Archaeological Approach to Knowledge Transmission and the Inception of Literacy in Central Europe

MACHÁČEK, Jiří

Basic information

Original name

Prehistory to History: A New Archaeological Approach to Knowledge Transmission and the Inception of Literacy in Central Europe

Name in Czech

Od prehistorie k historii: Nový archeologický pohled na transfer znalostí a vznik písma ve střední Evropě

Authors

MACHÁČEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

JOURNAL OF WORLD PREHISTORY, UNITED STATES, SPRINGER, 2024, 0892-7537

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60102 Archaeology

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 2.000 in 2022

Organization unit

Faculty of Arts

UT WoS

001229219100001

Keywords (in Czech)

Kulturní epidemiologie; teorie kulturní přitažlivosti; CAT; písmo; raný středověk; Slované; runy

Keywords in English

Cultural Epidemiology; Cultural Attraction theory; CAT; Writing; Early Middle Ages; Slavs; Runes

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 27/6/2024 09:17, prof. Mgr. Jiří Macháček, Ph.D.

Abstract

V originále

This paper reviews archaeological research on the transmission of writing knowledge between literate and pre-literate societies. It proposes the use of productive approaches, such as cultural epidemiology and cultural attraction theory (CAT). The case study focuses on East-Central Europe and discusses the role of writing in the construction of social group identity and the transition from local communities with a prehistoric mindset to a historically acting society during the first millennium AD. The study collects relevant archaeological records of Early Mediaeval writing and explains them using reflective archaeology. It is shown that interactions between literate and pre-literate societies are highly complex social processes that function not only at the cultural and cognitive levels of individuals but also among larger groups of people. By combining cultural attraction theory with empirical archaeological data, this study formulates a conclusive explanation for the introduction of writing among Europe's Slavic-speaking population.

In Czech

Tento článek se zabývá archeologickým výzkumem předávání znalostí o písmu mezi gramotnými a předgramotnými společnostmi. Navrhuje využití produktivních přístupů, jako je kulturní epidemiologie a teorie kulturní přitažlivosti (CAT). Případová studie se zaměřuje na východní a střední Evropu a pojednává o úloze písma při budování identity sociální skupiny a přechodu od lokálních společenství s prehistorickým smýšlením k historicky jednající společnosti v průběhu prvního tisíciletí našeho letopočtu. Studie shromažďuje relevantní archeologické doklady raně středověkého písma a vysvětluje je pomocí reflexivní archeologie. Ukazuje se, že interakce mezi gramotnými a předgramotnými společnostmi jsou vysoce komplexní sociální procesy, které fungují nejen na kulturní a kognitivní úrovni jednotlivců, ale také mezi většími skupinami lidí. Spojením teorie kulturní přitažlivosti s empirickými archeologickými daty formuluje tato studie novou teorii o přenesení písma mezi slovansky mluvící obyvatelstvo Evropy.

Links

GX21-17092X, research and development project
Name: Vznik multietnické komplexní společnosti na raně středověké Moravě. Teorie kolektivního jednání a interdisciplinární přístup (Acronym: Formation)
Investor: Czech Science Foundation

Files attached