Detailed Information on Publication Record
2024
Zavedení konceptu TBL do výuky klinické farmakologie: zkušenosti, efektivita
ŠIŠKA, Filip, Jitka RYCHLÍČKOVÁ and Regina DEMLOVÁBasic information
Original name
Zavedení konceptu TBL do výuky klinické farmakologie: zkušenosti, efektivita
Name in Czech
Zavedení konceptu TBL do výuky klinické farmakologie: zkušenosti, efektivita
Name (in English)
Introducing the TBL concept into clinical pharmacology education: experience, effectiveness
Authors
ŠIŠKA, Filip (703 Slovakia, belonging to the institution), Jitka RYCHLÍČKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Regina DEMLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. Společná konference farmakologiických společností, 2024
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
30104 Pharmacology and pharmacy
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Medicine
Keywords in English
team-based learning; clinical pharmacology nad therapeutics;education; inovative
Změněno: 29/6/2024 17:35, PharmDr. Jitka Rychlíčková, Ph.D.
V originále
Úvod: Koncept týmové výuky (Team-Based Learning; TBL) klade důraz na aktivní a kolaborativní přístup v učení, trénuje kritické myšlení, komunikaci, měkké dovednosti, ale i aplikaci znalostí v klinických situacích. Cílem sdělení je ukázat cestu transformace výuky klinické farmakologie a demonstrovat efektivitu nového formátu. Metodika: Shrnutí klíčových kroků přeměny formátu výuky a představení kompletních studijních materiálů. Dotazníkové šetření k měření úrovně sebedůvěry absolventů předmětu v definovaných farmakologických dovednostech. Dovednosti hodnoceny pomocí pětibodové Likertovy škály. Pro statistickou analýzu byl použit párový t-test a program Statistica 12®, za významný rozdíl je považována hodnota p Výsledky: Transformace předmětu klinická farmakologie na LF MU byla zahájena v roce 2020. Výchozím formátem byla přednáška proložená krátkými diskusemi. Pandemie COVID-19 posílila potřebu většího zapojení studentů, posun od předávání znalostí k rozvoji dovedností. Definovali jsme klíčová témata a dovednosti na základě publikovaných seznamů esenciálních léčiv, statistik preskripčních chyb a vlastních klinických zkušeností. Připravena byla na míru ušitá a recenzovaná skripta, doplněná o aplikační cvičení. V dalších fázích byly připraveny videopřednášky, RAT testy a virtuální pacienti. Celkově transformace představovala 5leté dobrodružství, které vyvrcholilo úplnou implementací konceptu převrácené třídy a TBL, čímž vzniklo jedinečné podporující, participativní a inkluzivní vzdělávací prostředí. Dotazníkového šetření se v roce 2022/23 resp. 2023/24 zúčastnilo 50 resp. 41 studentů. Inovativní formát přinesl vyšší sebedůvěru studentů při revizi medikace (3,2 ± 0,7 vs. 3,8 ± 0,8), hodnocení adekvátnosti terapie (3,7 ± 0,7 vs. 4,1 ± 0,7), předepisování (3,1 ± 0,7 vs. 3,7 ± 0,9), hodnocení přiměřenosti dávky léku (3,0±0,9 vs. 3,6±1,0) a potenciálních lékových interakcí (3,4±0,8 vs. 3,8±0,9). Nebyl zjištěn rozdíl při hodnocení lékových duplicit a nežádoucích účinků. Závěr: Koncept převrácené učebny a kolaborativního, týmového učení je ve výuce klinické farmakologie proveditelný. Je spojen se zřejmým pozitivním vlivem na farmakologické a preskripční dovednosti pregraduálních studentů medicíny.
In English
Introduction: The concept of Team-Based Learning (TBL) emphasizes an active and collaborative approach to learning, training critical thinking, communication, soft skills, and application of knowledge in clinical situations. The aim of this presentation is to show the way of transforming the education of clinical pharmacology and to demonstrate the effectiveness of the new format. Methodology: Summary of the key steps in the transformation of the lesson format and presentation of the complete study materials. A survey to measure the level of confidence of graduates of the course in defined pharmacological skills. Skills assessed using a five-point Likert scale. Paired t-test and Statistica 12® software were used for statistical analysis, p-value was considered as significant difference. Results: the Transformation of the clinical pharmacology course at the Faculty of Medicine of the Masaryk University was started in 2020.The initial format was a lecture interspersed with short discussions. The COVID-19 pandemic reinforced the need for greater student involvement, shifting from knowledge transfer to skills development. We defined key topics and skills based on published essential drug lists, prescribing error statistics and our own clinical experience. Tailored and peer-reviewed scripts were prepared, supplemented by application exercises. In the next stages, video lectures, RAT tests and virtual patients were prepared. Overall, the transformation was a 5-year adventure that culminated in the full implementation of the flipped classroom concept and TBL, creating a uniquely supportive, participatory, and inclusive learning environment.Fifty and 41 students participated in the survey in 2022/23 and 2023/24, respectively. The innovative format produced higher student confidence in medication review (3.2 ± 0.7 vs. 3.8 ± 0.8), assessment of treatment adequacy (3.7 ± 0.7 vs. 4.1 ± 0.7), prescribing (3.1 ± 0.7 vs. 3.7 ± 0.9), assessment of adequacy of drug dose (3.0 ± 0.9 vs. 3.6 ± 1.0) and potential drug interactions (3.4 ± 0.8 vs. 3.8 ± 0.9). There was no difference in the assessment of drug duplications and adverse effects. CONCLUSION: The concept of the flipped classroom and collaborative, team-based learning is feasible in clinical pharmacology education. It is associated with an obvious positive impact on the pharmacological and prescribing skills of undergraduate medical students.
Links
LM2023049, research and development project |
|