KUNC, Josef, Markéta NOVOTNÁ, Vlastimil REICHEL, František KRIŽAN a Kristína BILKOVÁ. Bricks or clicks? Factors influencing shopping behavior of Generation Z. Equilibrium-Quarterly Journal of Economics and Economic Policy. Poland: Inst Economic Research-Poland, 2024, roč. 19, č. 2, s. 521-548. ISSN 1689-765X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.24136/eq.2999.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Bricks or clicks? Factors influencing shopping behavior of Generation Z
Autoři KUNC, Josef (203 Česká republika, garant, domácí), Markéta NOVOTNÁ (203 Česká republika, domácí), Vlastimil REICHEL (203 Česká republika, domácí), František KRIŽAN (703 Slovensko) a Kristína BILKOVÁ (703 Slovensko).
Vydání Equilibrium-Quarterly Journal of Economics and Economic Policy, Poland, Inst Economic Research-Poland, 2024, 1689-765X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50204 Business and management
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Odkaz na clanek
Impakt faktor Impact factor: 5.700 v roce 2022
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.24136/eq.2999
UT WoS 001265590900005
Klíčová slova anglicky generation Z data security; online transactions; retailing; smart technologies; young consumers
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Alžběta Karolyiová, učo 217202. Změněno: 12. 9. 2024 13:03.
Anotace
Research background: Generation Z, a consumer base with significant global impact, strongly relies on smart devices, shaping their unique consumption patterns. As this demographic becomes increasingly influential, understanding their shopping behavior is crucial for effective retail marketing strategies. Purpose of the article: This article aims to evaluate the shopping behavior and habits of Generation Z, particularly focusing on the determinants that influence their choices, with a specific emphasis on the role of smart technology. The objective is to uncover insights that explain the relationship between smart device usage and shopping behavior, offering perspectives for retailers aiming to tailor their strategies to the preferences of this demographic. Methods: A survey conducted during the 2019/2020 season involved 1,756 respondents from the Czech Generation Z. To estimate the relationships between smart device usage and shopping behavior, the linear probability and the logit models were employed. Additionally, descriptive statistics provided a comprehensive overview of respondents’ preferences and habits. Findings & value added: The results indicate that while the average time spent on smartphones does not inherently correlate with an increased preference for online shopping, it does enhance the likelihood of engaging in online transactions. Contrary to expectations, brick-and-mortar stores remain competitive and are slightly more preferred than online shops among the Czech young generation. This preference is attributed to the tangible experience of touching products and immersing in the store's ambiance. Furthermore, a relationship emerges between concerns about data security and a reduced frequency of online shopping, emphasizing the need to address such apprehensions in marketing strategies. Overall, these findings provide insights into the nuanced shopping behaviors of Generation Z, with implications that extend beyond regional boundaries, guiding retailers in adapting and optimizing their approaches to meet the needs of this demographic.
Návaznosti
LX22NPO5101, projekt VaVNázev: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (Akronym: SYRI)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik, 5.1 EXCELES
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
4_Novotna.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru Novotná, M. 6. 7. 2024

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/2416138/4_Novotna.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/2416138/4_Novotna.pdf
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/2416138/4_Novotna.pdf?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/2416138/4_Novotna.pdf?info
Vloženo
So 6. 7. 2024 13:04, Ing. Markéta Novotná, Ph.D.

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D., učo 18338
  • osoba doc. RNDr. František Križan, PhD., učo 237613
  • osoba Ing. Markéta Novotná, Ph.D., učo 349165
  • osoba Ing. Mgr. Vlastimil Reichel, Ph.D., učo 357467
Atributy
 

4_Novotna.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/2416138/4_Novotna.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/2416138/4_Novotna.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
489,6 KB
Hash md5
0f616d69f3a14ff109ad8a0a8abe8e4d
Vloženo
So 6. 7. 2024 13:04

4_Novotna_Archive.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/2416138/4_Novotna_Archive.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/2416138/4_Novotna_Archive.pdf
Typ souboru
PDF/A (application/x-pdf)
Velikost
12 MB
Hash md5
7b509617048350f40bfd3665e087cbba
Vloženo
So 6. 7. 2024 13:11

4_Novotna.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/2416138/4_Novotna.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/2416138/4_Novotna.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
67 KB
Hash md5
3ae3828e4701bfe0504228a99a8a3a79
Vloženo
So 6. 7. 2024 13:14
Vytisknout
Nahlásit neoprávněně vložený soubor Zobrazeno: 29. 9. 2024 17:27