V originále
Obstrukční jednání povinných osob při vyřizování žádostí o informace je zase o něco složitější. Nejvyšší správní soud SR ("NSS") vydal na začátku roku 2024 důležité rozhodnutí zvyšující vymahatelnost práva na informace při postupu podle zákona č. 211/2000 Z. z., o slobodnom prístupe k informáciám ("SlInf"). Rozhodnutí otevírá cestu ven ze situace, kdy povinná osoba obstruuje a nechce požadované informace poskytnout, a to i přes jasné instrukce odvolacího orgánu. Procesně to vypadá tak, že povinná osoba vydává nezákonná rozhodnutí, která jsou v odvolacím řízení opakovaně rušena. Z tohoto procesního "ping-pongu" nebylo kvůli nedokonalosti právní úpravy poskytování informací úniku - nyní se otevřela možnost soudního přezkumu přímo prvostupňového správního rozhodnutí. Tento článek přibližuje toto soudní rozhodnutí (vydané v řízení vedeném autorem), které by nemělo zapadnout. Zároveň poukazuje i na související judikaturou českého Nejvyššího správního soudu, ze které vychází.
Anglicky
Obstructive behaviour of obliged persons in dealing with requests for information is a bit more complicated. At the beginning of 2024, the Supreme Administrative Court of the Slovak Republic ("SAC") issued an important decision increasing the enforceability of the right to information when proceeding under Act No. 211/2000 Coll., on free access to information ("SlInf"). The decision opens a way out of the situation when the obliged person obstructs and does not want to provide the requested information, despite clear instructions from the appeal authority. Procedurally, the obliged person issues illegal decisions which are repeatedly overturned on appeal. There has been no escape from this procedural ping-pong due to the imperfections of the information provision legislation - the possibility of a judicial review of the first instance administrative decision itself has now opened up. This article presents this judicial decision (issued in proceedings led by the author), which should not be forgotten. It also highlights the related case law of the Czech Supreme Administrative Court on which it is based.