FRANTOVÁ, Zuzana and Marie OKÁČOVÁ. AVLA DEI CLARIS RADIAT SPECIOSA METALLIS aneb Proměny obrazu emocí v pozdně antické (vizuální) kultuře. In 32. Letní škola klasických studií, Brno, 30. 6. - 3. 7. 2024.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name AVLA DEI CLARIS RADIAT SPECIOSA METALLIS aneb Proměny obrazu emocí v pozdně antické (vizuální) kultuře
Authors FRANTOVÁ, Zuzana and Marie OKÁČOVÁ.
Edition 32. Letní škola klasických studií, Brno, 30. 6. - 3. 7. 2024.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) raně křesťánská multimediální estetika; skleněná mozaika; zářící obrazy; exponované psaní; otevřené dílo
Keywords in English early Christian multimedia aesthetics; glass mosaic; shining images; exposed writing; open work
Tags apsidal mosaics, early Christian multimedia aesthetics, exposed writing, shining images
Changed by Changed by: Mgr. Marie Okáčová, Ph.D., učo 52294. Changed: 7/7/2024 19:02.
Abstract
O tom, že pozdně antické – ať už pohanské nebo křesťanské – obrazy vyjadřují a přenášejí emoce, není pochyb. Jakým způsobem však zprostředkování takového prožitku ovlivnil postupný přechod od mimetického ke "konceptuálnímu" umění, spojený s nástupem křesťanství v tomto období? Jak se v pozdní antice a raném středověku proměňoval vizuální jazyk a s ním i emotivní prožitek toho, kdo se dívá? A jakou roli v tom hrají kognitivní kompetence diváka a performativní kontext? Na tyto a související otázky jsme hledaly odpovědi v textech pozdně antických autorů, a především v tehdejší spektakulární multimediální estetice, která doslova „vtahuje do děje“ kombinací zářícího písma a obrazu.
Abstract (in English)
There is no doubt that late antique - both pagan and Christian - images express and transmit emotions. But how did the gradual transition from mimetic to "conceptual" art, linked to the rise of Christianity in this period, affect such an experience? How did visual language and the emotional experience of the viewer change in Late Antiquity and the early Middle Ages? And what role did the viewer's cognitive competence and the overall performative context play? These and related questions were addressed using texts of late antique authors, and especially contemporary multimedia aesthetics, based on the combination of shining images and monumental epigraphs, as evidence.
PrintDisplayed: 5/8/2024 07:19