KARBANOVÁ, Alice. Speech-Based Meaning of Music. Online. In Keikichi Hirose, Shankha Sanyal, Deepak Joshi. Proceedings of 27th International Symposium on Frontiers of Research in Speech and Music. 1st ed. Singapore: Springer Nature Singapore, 2024, p. 385-397, 12 pp. ISBN 978-981-97-1548-0. Available from: https://dx.doi.org/10.1007/978-981-97-1549-7_26.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Speech-Based Meaning of Music
Name in Czech Chápání hudby prostřednictvím prosodických isomorfických struktur
Authors KARBANOVÁ, Alice.
Edition 1. vyd. Singapore, Proceedings of 27th International Symposium on Frontiers of Research in Speech and Music, p. 385-397, 12 pp. 2024.
Publisher Springer Nature Singapore
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Country of publisher Singapore
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-981-97-1548-0
ISSN 2194-5357
Doi http://dx.doi.org/10.1007/978-981-97-1549-7_26
Keywords (in Czech) Vnímání hudby, Sémantika hudby, Kognitivní schopnosti, Moduly
Keywords in English Song perception, Musical semantics, Cognitive functions, Modules, Specificity
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Alice Karbanová, učo 398495. Changed: 12/7/2024 09:05.
Abstract
Music, much like language, is a distinctively human and universal faculty engaging various facets of cognition and serving as a valuable medium for exploring cognitive processes. In this chapter, we will delve into the intricate interplay between language and music processing, with a specific focus on the semantic realm. The central inquiry revolves around whether language and music contend for processing resources in the perception and interpretation of a song. A song, amalgamating speech and music, naturally offers a context for comparing the processing of these two expressive forms. Over the past decades, connection between language and music processing has become a central theme in cognitive neurosciences, and here we synthesize their latest insights. The overarching goal of this chapter is to present a broad panorama of the current knowledge of the processes involved in perceiving and comprehending a complex semiotic object, addressing the extent to which music influences the perception of speech, as exemplified by sung lyrics in song listening. We review recent studies probing the music-language interface, exploring related issues such as domain specificity and overlapping representations. The accumulated evidence not only suggests the existence of shared neural processing networks for music and language but also implies the presence of independent components in their processing
Abstract (in Czech)
Hudba, podobně jako jazyk, je univerzální schopnost, která zapojuje různé aspekty poznávání a slouží jako cenné médium pro zkoumání kognitivních procesů. V této kapitole se zabýváme souhrou mezi jazykem a hudbou se zvláštním zaměřením na sémantiku. Ústřední otázkou je, zda jazyk a hudba spolu při vnímání a interpretaci písně soupeří. Píseň, která spojuje řeč a hudbu, přirozeně nabízí kontext pro porovnání zpracování těchto dvou výrazových forem. V posledních desetiletích se spojení mezi zpracováním jazyka a hudby stalo ústředním tématem kognitivních neurověd a zde syntetizujeme jejich nejnovější poznatky. Zastřešujícím cílem této kapitoly je představit široké panorama současných poznatků o procesech zapojených do vnímání a chápání komplexního sémiotického objektu, jakým je píseň, přičemž se zabýváme tím, do jaké míry hudba ovlivňuje vnímání řeči. Podáváme přehled nejnovějších studií zkoumajících rozhraní hudby a jazyka, přičemž zkoumáme související otázky, jako je specifičnost obou domén a společné reprezentace. Shromážděné důkazy nejen naznačují existenci společných neuronálních sítí pro zpracování hudby a jazyka, ale také naznačují přítomnost nezávislých složek v jejich zpracování.
PrintDisplayed: 26/7/2024 09:21