Edition
Česká kinantropologie, Czechia, Česká kinantropologická společnost, 2024, 1211-9261
V originále
Formálne pregraduálne vzdelanie tvorí dôležitý predpoklad a prerekvizitu ku profesionalizácii trénerskej práce, ďalšiemu vzdelaniu a prístupu k profesionálnym certifikačným programom. Vzdelávanie predstavuje kľúčový prvok formovania budúcich pohybových špecialistov, ktorí prispievajú k zlepšovaniu zdravia, pohybu a výkonu jednotlivcov a komunít. Cieľom štúdie je komparatívna analýza bakalárskeho vzdelávania osobných a kondičných trénerov vo vybraných univerzitách v Kanade a Nórsku. Všeobecne identifikujeme výraznú podobnosť na severoamerickej a škandinávskej univerzite. Na obidvoch univerzitách sa objavuje identický počet základných povinných a voliteľných predmetov štúdia. Pre konkrétnu komparáciu sme vybrali odbornú prax a predovšetkým predmety so zameraním na biomedicínsky, pohybový a športový profil, tzn. fundamentálnu časť trénerského profesijného vedenia. Zásadným porovnávacím ukazovateľom bola rozdielnosť v prospech severoamerickej univerzity v počte sledovaných predmetov, v oblasti teórie pohybových požiadaviek a vedecky orientovaných predmetov. Komparácia odborných praxí v sledovaných inštitúciách síce ukazuje rozdielny počet takto zameraných predmetov – štyri v Kanade oproti iba jednému predmetu v Nórsku, ale v súhrne s veľmi podobnou časovou dotáciou cca 250 hodín. Na základe globálnych trendov môžeme predpokladať, že v nasledujúcich rokoch si uvedená problematika vyžiada systematickejšiu pozornosť v súvislosti so spresňovaním vymedzenia profesijných kompetencií a regulácie povolania športového trénera.
In Czech
Formální pregraduální vzdělání tvoří důležitý předpoklad a prerekvizitu ke profesionalizaci trenérské práce, dalšímu vzdělávání a přístupu k profesionálním certifikačním programům. Vzdělávání představuje klíčový prvek formování budoucích pohybových specialistů, kteří přispívají ke zlepšování zdraví, pohybu a výkonu jednotlivců i komunit. Cílem studie je komparativní analýza bakalářského vzdělávání osobních a kondičních trenérů na vybraných univerzitách v Kanadě a Norsku. Obecně identifikujeme výraznou podobnost na severoamerické a skandinávské univerzitě. Na obou univerzitách se objevuje identický počet základních povinných a volitelných předmětů studia. Pro konkrétní komparaci jsme vybrali odbornou praxi, a především předměty se zaměřením na biomedicínský, pohybový a sportovní profil, tzn. fundamentální část trenérského profesního vědění. Zásadním srovnávacím ukazatelem byla rozdílnost ve prospěch severoamerické univerzity v počtu sledovaných předmětů, v oblasti teorie pohybových požadavků a vědecky orientovaných předmětů. Komparace odborných praxí ve sledovaných institucích sice ukazuje rozdílný počet takto zaměřených předmětů – čtyři v Kanadě oproti pouze jednomu předmětu v Norsku, ale v souhrnu s velmi podobnou časovou dotací cca 250 hodin. Na základě globálních trendů můžeme předpokládat, že v následujících letech si uvedená problematika vyžádá systematičtější pozornost v souvislosti se zpřesňováním vymezení profesních kompetencí a regulace povolání sportovního trenéra.
In English
Formal undergraduate education is an essential requirement and prerequisite for the professionalization of coaching work, further education and access to professional 62 50 certification programs. Education is critical in shaping future exercise professionals who contribute to improving the health, movement and performance of individuals and communities. The study compares the bachelor’s education of personal and fitness trainers in selected universities in Canada and Norway. We generally identify a striking similarity between the North American and Scandinavian universities. Both universities have an identical number of basic compulsory and optional study subjects. For a specific comparison, we selected professional practice and subjects focusing on biomedical, movement and sports profiles, i.e., a fundamental part of coaching professional management. The primary comparative indicator was the difference in results of the North American university in the number of observed courses in theories of movement demands and science-based courses. The comparison of professional practices in the monitored institutions shows a different number of such focused subjects - four in Canada compared to only one subject in Norway, but in summary, with a very similar time allowance of about 250 hours. Based on global trends, in the coming years, the mentioned issue will require more systematic attention in connection with the refinement of the definition of professional competencies and the regulation of the profession of a sports coach.