Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@book{2420257, author = {Lasotová, Naděžda}, address = {Praha}, keywords = {aphasia – cognitive disorders – communication – clinical speech and language therapy – psychology – quality of life}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Praha}, isbn = {978-80-271-5151-6}, publisher = {Grada Publishing a.s.}, title = {Logopedická cvičení u afázie a kognitivních poruch. Konverzační trénink pro dospělé}, url = {https://www.grada.cz/logopedicka-cviceni-u-afazie-a-kognitivnich-poruch-13898/}, year = {2024} }
TY - BOOK ID - 2420257 AU - Lasotová, Naděžda PY - 2024 TI - Logopedická cvičení u afázie a kognitivních poruch. Konverzační trénink pro dospělé PB - Grada Publishing a.s. CY - Praha SN - 9788027151516 KW - aphasia – cognitive disorders – communication – clinical speech and language therapy – psychology – quality of life UR - https://www.grada.cz/logopedicka-cviceni-u-afazie-a-kognitivnich-poruch-13898/ N2 - Afázie, tedy narušení jazykových funkcí, je jedním z nejzávažnějších postižení schopnosti komunikace. Zasahuje do mnoha oblastí pacientova života, ale i do života jeho rodiny a jeho blízkých. Péče o pacienty s afázií je multidisciplinární, propojující lékařské i nelékařské profese. Afázie vzniká náhle na základě ložiskového poškození mozku. Mezi její symptomy patří: poruchy plynulosti a tempa řeči, poruchy porozumění, parafázie, anomie, neologismy, agramatismy, perseverace, echolálie a další. Postižena bývá i schopnost čtení, psaní a počítání. Kognitivní poruchy, nejčastěji poruchy paměti, pozornosti, učení, schopnosti rozhodování a orientace, se rozvíjejí postupně. Odbornou lékařskou péči zajišťuje především neurolog, psychiatr, gerontopsychiatr a praktický lékař. Diagnostiku a terapii jazykových a jazykově kognitivních funkcí zajišťuje klinický logoped. Diagnostika a terapie kognitivních funkcí spadá mezi nelékařskými profesemi pod odbornost klinického psychologa, respektive neuropsychologa. V terapii a tréninku je nepostradatelná, ba zásadní role rodiny, respektive komunikačního partnera. Sada 80 pracovních listů obsažená v této publikaci je určena k podpoře aktivní komunikace osob s lehkým až středně těžkým stupněm afázie a/nebo lehkým až středně těžkým narušením jazykově kognitivních funkcí, a to při práci ve dvojici s komunikačním partnerem (klinickým logopedem, rodinným příslušníkem, kamarádem, známým, pečovatelem apod.) anebo skupinovou formou. Dílčí cvičení jsou výstižná, variabilní a nabízí velké množství tematických celků ke stimulaci jazykových funkcí v podobě mluvené řeči, čtení, psaní, počítání, cvičení paměti, pozornosti i exekutivních funkcí. Konverzační trénink přináší benefi t nejen pro osobu s oslabením jazykových, resp. jazykově kognitivních funkcí, ale má i pozitivní společenský dopad v podobě zlepšování komunikačních schopností, navazování mezilidských vztahů, upevňování vztahů v rodině i mezi generacemi. Zlepšení schopnosti komunikace pozitivně ovlivňuje kvalitu života osob s afázií a jejich blízkých. ER -
LASOTOVÁ, Naděžda. \textit{Logopedická cvičení u afázie a kognitivních poruch. Konverzační trénink pro dospělé}. Praha: Grada Publishing a.s., 2024, 320 pp. ISBN~978-80-271-5151-6.
|