C 2024

Franz Anton Maulbertsch: Objednavatelé, dějiny „mentalit“ a pozdní osvícenství na Moravě

KROUPA, Jiří

Basic information

Original name

Franz Anton Maulbertsch: Objednavatelé, dějiny „mentalit“ a pozdní osvícenství na Moravě

Name (in English)

Franz Anton Maulbertsch: Patrons, the history of "mentalités" and the late Enlightenment in Moravia

Authors

KROUPA, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

První. Olomouc, Maulbertsch Pinxit (Zakázky Franze Antona Maulbertsche v Čechách a na Moravě). p. 13-24, 12 pp. Katalog výstavy, 2024

Publisher

Muzeum umění Olomouc

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60400 6.4 Arts

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-88621-24-9

Keywords (in Czech)

Franz Anton Maulbertsch; dějiny mentalit; pozdní osvícenství na Moravě

Keywords in English

Franz Anton Maulbertsch; history of mentalités; the late Enlightenment in Moravia

Tags

Reviewed
Změněno: 8/8/2024 17:50, prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.

Abstract

V originále

Vstupní text ke katalogu tvorby Franze Antona Maulbertsche v Čechách a na Moravě diskutuje otázku, zde je možné ustavit určitý vztah mezi vizuální a obsahovou podobou umělcova díla a mentálními stereotypy v pociťování světa moravských objednavatelů a pozdních osvícenců. Téma je postupně probíráno v dílčích sondách: mentální stereotypy a pojem „kolektivní reprezentace“; pozdní osvícenství na Moravě; tradiční barokní alegorie a svět nového mecenášství; arkádská kritika a význam nového vizuálního myšlení; umění a antropologický obrat; kolektivní reprezentace a výzva k dialogickému vcítění se do bohatství vizuální formy.

In English

The introductory text to the catalog of the work of Franz Anton Maulbertsch in Bohemia and Moravia discusses the question, if it is possible to establish a certain relationship between the visual form and content of the artist's work with mental stereotypes in the sense of the world of Moravian patrons and late enlightened people. The topic is gradually discussed in partial probes: mental stereotypes and the concept of "collective representation"; the late Enlightenment in Moravia; traditional baroque allegory and the world of new patronage; Arcadian criticism and the importance of new visual thinking; art and the anthropological turn; collective representation and an invitation to dialogically empathize with the richness of visual form.