2024
Art museum collections in the light of social media : typology of the possibilities of presenting art collections on social media in the Czech Republic
VACKOVÁ, VeronikaBasic information
Original name
Art museum collections in the light of social media : typology of the possibilities of presenting art collections on social media in the Czech Republic
Name in Czech
Sbírky muzeí umění ve světle sociálních sítí. Typologie možností prezentace uměleckých sbírek na sociálních sítích v České republice
Authors
VACKOVÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Museologica Brunensia, 2024, 1805-4722
Other information
Language
English
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/24:00136766
Organization unit
Faculty of Arts
EID Scopus
2-s2.0-85201263459
Keywords (in Czech)
sociální sítě; Facebook; Instagram; muzeum; muzeum umění; muzejní sbírky; umělecké sbírky; digitalizace; prezentace
Keywords in English
social media; Facebook; Instagram; museum; art museum; museum collections; art collections; digitization; presentation
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Changed: 2/4/2025 11:16, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil
V originále
The study provides an insight into the issue of presenting the collections of art museums on social media in the Czech Republic, which is based on the results of qualitative research conducted in 2023. The issue of social networking is placed in a theoretical frame, examples of working with collections on social media abroad are outlined and the research methodology is described in detail. The main goal of the article is to present a typology resulting from the research, which shows the possibilities by which the art museums under investigation approach the presentation of their collections. At the same time, a context is added that outlines the conditions which influence the social networking in museums and thereby also the presentation of collections.
In Czech
Studie přináší pohled na problematiku prezentace sbírek muzeí umění na sociálních sítích v České republice, která vychází z výsledků kvalitativního výzkumu, který proběhl v roce 2023. Problematika práce na sociálních sítích je zasazena do teoretického rámce, nastíněny jsou příklady práce se sbírkami na sociálních sítích v zahraničí a podrobně je popsána metodologie výzkumu. Hlavním cílem článku je představit typologii vzešlou z výzkumu, která ukazuje možnosti, jakými zkoumaná muzea umění k prezentaci sbírek přistupují. To je zároveň obohaceno o kontext, který nastiňuje podmínky, které v muzeích práci na sociálních sítích ovlivňují a tím i prezentaci sbírek.
Links
MUNI/A/1497/2023, interní kód MU |
|