J 2024

Art museum collections in the light of social media : typology of the possibilities of presenting art collections on social media in the Czech Republic

VACKOVÁ, Veronika

Basic information

Original name

Art museum collections in the light of social media : typology of the possibilities of presenting art collections on social media in the Czech Republic

Name in Czech

Sbírky muzeí umění ve světle sociálních sítí. Typologie možností prezentace uměleckých sbírek na sociálních sítích v České republice

Authors

VACKOVÁ, Veronika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Museologica Brunensia, 2024, 1805-4722

Other information

Language

English

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

60500 6.5 Other Humanities and the Arts

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/24:00136766

Organization unit

Faculty of Arts

EID Scopus

2-s2.0-85201263459

Keywords (in Czech)

sociální sítě; Facebook; Instagram; muzeum; muzeum umění; muzejní sbírky; umělecké sbírky; digitalizace; prezentace

Keywords in English

social media; Facebook; Instagram; museum; art museum; museum collections; art collections; digitization; presentation

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 2/4/2025 11:16, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Abstract

V originále

The study provides an insight into the issue of presenting the collections of art museums on social media in the Czech Republic, which is based on the results of qualitative research conducted in 2023. The issue of social networking is placed in a theoretical frame, examples of working with collections on social media abroad are outlined and the research methodology is described in detail. The main goal of the article is to present a typology resulting from the research, which shows the possibilities by which the art museums under investigation approach the presentation of their collections. At the same time, a context is added that outlines the conditions which influence the social networking in museums and thereby also the presentation of collections.

In Czech

Studie přináší pohled na problematiku prezentace sbírek muzeí umění na sociálních sítích v České republice, která vychází z výsledků kvalitativního výzkumu, který proběhl v roce 2023. Problematika práce na sociálních sítích je zasazena do teoretického rámce, nastíněny jsou příklady práce se sbírkami na sociálních sítích v zahraničí a podrobně je popsána metodologie výzkumu. Hlavním cílem článku je představit typologii vzešlou z výzkumu, která ukazuje možnosti, jakými zkoumaná muzea umění k prezentaci sbírek přistupují. To je zároveň obohaceno o kontext, který nastiňuje podmínky, které v muzeích práci na sociálních sítích ovlivňují a tím i prezentaci sbírek.

Links

MUNI/A/1497/2023, interní kód MU
Name: Muzeologie, muzejnictví a muzeografie II. : fenomén "malých" muzeí
Investor: Masaryk University, Museology, museology and museography II : the phenomenon of "small" museums