NOVÁKOVÁ, Eva, Zora SYSLOVÁ and Veronika NAJVAROVÁ. Školní zralost dětí vzdělávaných v heterogenních a homogenních třídách mateřských škol (School maturity of children educated in heterogeneous and homogeneous kindergarten classes). Online. In Rozkovcová, A., & Pivarč, J. (Eds.). (2024). Spolupráce oborů pro podporu kvality vzdělávání: Sborník příspěvků z XXXII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. MSD. Spolupráce oborů pro podporu kvality vzdělávání. první. Česká asociace pedagogického výzkumu, 2024. ISBN 978-80-7392-421-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Školní zralost dětí vzdělávaných v heterogenních a homogenních třídách mateřských škol
Name in Czech Školní zralost dětí vzdělávaných v heterogenních a homogenních třídách mateřských škol
Name (in English) School maturity of children educated in heterogeneous and homogeneous kindergarten classes
Authors NOVÁKOVÁ, Eva, Zora SYSLOVÁ and Veronika NAJVAROVÁ.
Edition první. Spolupráce oborů pro podporu kvality vzdělávání, 2024.
Publisher Česká asociace pedagogického výzkumu
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7392-421-8
Keywords (in Czech) předškolní vzdělávání; heterogenní a homogenní třídy; školní zralost
Keywords in English preschool education; heterogeneous and homogeneous classes; school maturity
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D., učo 14647. Changed: 5/9/2024 17:11.
Abstract
Studie prezentuje výsledky výzkumu zaměřeného na porovnání výsledků dětí vzdělávaných v heterogenních (věkově smíšených) a homogenních (věkově stejných) třídách v posledním roce předškolního vzdělávání. Výzkum mapuje vliv věkového složení tříd na vzdělávání v mateřských školách. Bylo testováno celkem 375 dětí z 17 tříd mateřských škol v ČR. Test byl zaměřen na oblasti školní zralosti: grafomotoriku, matematické představy, prostorovou a časovou orientaci, zrakové a sluchové vnímání a verbální myšlení. Mezi výkony dětí z heterogenních a homogenních tříd nebyl zjištěn statisticky významný rozdíl. Vzdělávání dětí ve třídách s různým věkovým složením nenarušilo jejich výkon v kognitivní oblasti.
Abstract (in English)
The study presents the research comparing the outcomes of children educated in heterogeneous (age -mixed) and homogeneous (age -similar) classes in the last year of preschool. The research maps the impact of the age composition of classes on education in kindergartens. A total of 375 children from 17 kindergarten classes in Czechia were tested. The test focused on various areas of school maturity: graphomotor skills, mathematical ideas, spatial and temporal orientation, visual and auditory perception and verbal reasoning. No statistically significant difference was found in the performance of children from different class settings. Educating children in classes with different age composition did not impair their performance in the cognitive domain.
PrintDisplayed: 9/9/2024 23:54