D 2024

Školní zralost dětí vzdělávaných v heterogenních a homogenních třídách mateřských škol

NOVÁKOVÁ, Eva, Zora SYSLOVÁ and Veronika NAJVAROVÁ

Basic information

Original name

Školní zralost dětí vzdělávaných v heterogenních a homogenních třídách mateřských škol

Name in Czech

Školní zralost dětí vzdělávaných v heterogenních a homogenních třídách mateřských škol

Name (in English)

School maturity of children educated in heterogeneous and homogeneous kindergarten classes

Edition

první. Spolupráce oborů pro podporu kvality vzdělávání, 2024

Publisher

Česká asociace pedagogického výzkumu

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7392-421-8

Keywords (in Czech)

předškolní vzdělávání; heterogenní a homogenní třídy; školní zralost

Keywords in English

preschool education; heterogeneous and homogeneous classes; school maturity

Tags

Reviewed
Změněno: 5/9/2024 17:11, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie prezentuje výsledky výzkumu zaměřeného na porovnání výsledků dětí vzdělávaných v heterogenních (věkově smíšených) a homogenních (věkově stejných) třídách v posledním roce předškolního vzdělávání. Výzkum mapuje vliv věkového složení tříd na vzdělávání v mateřských školách. Bylo testováno celkem 375 dětí z 17 tříd mateřských škol v ČR. Test byl zaměřen na oblasti školní zralosti: grafomotoriku, matematické představy, prostorovou a časovou orientaci, zrakové a sluchové vnímání a verbální myšlení. Mezi výkony dětí z heterogenních a homogenních tříd nebyl zjištěn statisticky významný rozdíl. Vzdělávání dětí ve třídách s různým věkovým složením nenarušilo jejich výkon v kognitivní oblasti.

In English

The study presents the research comparing the outcomes of children educated in heterogeneous (age -mixed) and homogeneous (age -similar) classes in the last year of preschool. The research maps the impact of the age composition of classes on education in kindergartens. A total of 375 children from 17 kindergarten classes in Czechia were tested. The test focused on various areas of school maturity: graphomotor skills, mathematical ideas, spatial and temporal orientation, visual and auditory perception and verbal reasoning. No statistically significant difference was found in the performance of children from different class settings. Educating children in classes with different age composition did not impair their performance in the cognitive domain.

Files attached

CAPV_Sbornik-2024-fin.pdf
Request the author's version of the file