Detailed Information on Publication Record
2024
Školní zralost dětí vzdělávaných v heterogenních a homogenních třídách mateřských škol
NOVÁKOVÁ, Eva, Zora SYSLOVÁ and Veronika NAJVAROVÁBasic information
Original name
Školní zralost dětí vzdělávaných v heterogenních a homogenních třídách mateřských škol
Name in Czech
Školní zralost dětí vzdělávaných v heterogenních a homogenních třídách mateřských škol
Name (in English)
School maturity of children educated in heterogeneous and homogeneous kindergarten classes
Authors
Edition
Spolupráce oborů pro podporu kvality vzdělávání, 2024
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7392-421-8
Keywords (in Czech)
předškolní vzdělávání; heterogenní a homogenní třídy; školní zralost
Keywords in English
preschool education; heterogeneous and homogeneous classes; school maturity
Změněno: 5/9/2024 17:10, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.
V originále
V příspěvku byly prezentovány výsledky výzkumu zaměřeného na porovnání výsledků dětí vzdělávaných v heterogenních (věkově smíšených) a homogenních (věkově stejných) třídách v posledním roce předškolního vzdělávání. Výzkum mapuje vliv věkového složení tříd na vzdělávání v mateřských školách. Bylo testováno celkem 375 dětí z 17 tříd mateřských škol v ČR. Test byl zaměřen na oblasti školní zralosti: grafomotoriku, matematické představy, prostorovou a časovou orientaci, zrakové a sluchové vnímání a verbální myšlení. Mezi výkony dětí z heterogenních a homogenních tříd nebyl zjištěn statisticky významný rozdíl. Vzdělávání dětí ve třídách s různým věkovým složením nenarušilo jejich výkon v kognitivní oblasti.
In English
The study presents the research comparing the outcomes of children educated in heterogeneous (age -mixed) and homogeneous (age -similar) classes in the last year of preschool. The research maps the impact of the age composition of classes on education in kindergartens. A total of 375 children from 17 kindergarten classes in Czechia were tested. The test focused on various areas of school maturity: graphomotor skills, mathematical ideas, spatial and temporal orientation, visual and auditory perception and verbal reasoning. No statistically significant difference was found in the performance of children from different class settings. Educating children in classes with different age composition did not impair their performance in the cognitive domain.