p 2024

Vybrané reflektivní přístupy v přípravě budoucích učitelů

ČEŠKOVÁ, Tereza and Veronika NAJVAROVÁ

Basic information

Original name

Vybrané reflektivní přístupy v přípravě budoucích učitelů

Name in Czech

Vybrané reflektivní přístupy v přípravě budoucích učitelů

Name (in English)

Selected Reflective Approaches in the Preparation of Future Teachers

Edition

Pro Futuro 6 Vybrané přístupy a nástroje na podporu reflektivní praxe v učitelském vzdělávání, 2024

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Vyžádané přednášky

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

reflexe; reflektivní přístupy; příprava učitelů

Keywords in English

reflection; reflective approaches; teacher training
Změněno: 6/9/2024 09:09, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.

Abstract

V originále

Reflektivní kompetence zakládá profesionalitu v učitelství. Podmiňuje schopnost profesionálů nahlížet a vysvětlovat, hodnotit a zdůvodňovat (a do jisté míry i zpochybňovat) jejich jednání, a na tomto základě pro ně navrhovat alternativní postupy. Také proto je reflektivní kompetence součástí učitelských profesních standardů, vč. „národního“ (MŠMT). S cílem podporovat u (budoucích) učitelů jejich reflektivní kompetence jsou vytvářený a aplikovány různé přístupy, metody a nástroje s tím, že některé z nich jsou „obsahově zaměřené". Znamená to, že v nich hraje důležitou roli učitelova a žákova práce s učivem.

In English

Reflective competence underpins professionalism in teaching. It conditions the ability of professionals to view and explain, evaluate and justify (and to some extent question) their actions, and on this basis to suggest alternative courses of action for them. This is also why reflective competence is part of the teacher professional standards, incl. the national one. In order to promote reflective competence in (future) teachers, different approaches, methods and tools are developed and applied, some of them being "content-based". This means that the teacher's and pupil's work with the curriculum plays an important role in them.