ČEŠKOVÁ, Tereza and Veronika NAJVAROVÁ. Vybrané reflektivní přístupy v přípravě budoucích učitelů (Selected Reflective Approaches in the Preparation of Future Teachers). In Pro Futuro 6 Vybrané přístupy a nástroje na podporu reflektivní praxe v učitelském vzdělávání. 2024.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vybrané reflektivní přístupy v přípravě budoucích učitelů
Name in Czech Vybrané reflektivní přístupy v přípravě budoucích učitelů
Name (in English) Selected Reflective Approaches in the Preparation of Future Teachers
Authors ČEŠKOVÁ, Tereza and Veronika NAJVAROVÁ.
Edition Pro Futuro 6 Vybrané přístupy a nástroje na podporu reflektivní praxe v učitelském vzdělávání, 2024.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) reflexe; reflektivní přístupy; příprava učitelů
Keywords in English reflection; reflective approaches; teacher training
Changed by Changed by: Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D., učo 14647. Changed: 6/9/2024 09:09.
Abstract
Reflektivní kompetence zakládá profesionalitu v učitelství. Podmiňuje schopnost profesionálů nahlížet a vysvětlovat, hodnotit a zdůvodňovat (a do jisté míry i zpochybňovat) jejich jednání, a na tomto základě pro ně navrhovat alternativní postupy. Také proto je reflektivní kompetence součástí učitelských profesních standardů, vč. „národního“ (MŠMT). S cílem podporovat u (budoucích) učitelů jejich reflektivní kompetence jsou vytvářený a aplikovány různé přístupy, metody a nástroje s tím, že některé z nich jsou „obsahově zaměřené". Znamená to, že v nich hraje důležitou roli učitelova a žákova práce s učivem.
Abstract (in English)
Reflective competence underpins professionalism in teaching. It conditions the ability of professionals to view and explain, evaluate and justify (and to some extent question) their actions, and on this basis to suggest alternative courses of action for them. This is also why reflective competence is part of the teacher professional standards, incl. the national one. In order to promote reflective competence in (future) teachers, different approaches, methods and tools are developed and applied, some of them being "content-based". This means that the teacher's and pupil's work with the curriculum plays an important role in them.
PrintDisplayed: 12/10/2024 09:30