ŽÁKOVÁ, Pavla. Střídání jazykových kódů jako specifický projev v komunikaci bilingvních dětí (Code-switching as a specific feature in communication of bilingual children). In X. Olomoucké speciálněpedagogické dny, XI. Konference mladých vědeckých pracovníků. 2024.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Střídání jazykových kódů jako specifický projev v komunikaci bilingvních dětí
Name (in English) Code-switching as a specific feature in communication of bilingual children
Authors ŽÁKOVÁ, Pavla.
Edition X. Olomoucké speciálněpedagogické dny, XI. Konference mladých vědeckých pracovníků, 2024.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) bilingvismus; střídání jazykových kódů; komunikace; narušená komunikační schopnost; komunikační strategie; dětský věk
Keywords in English bilingualism; code-switching; communication; communication disorder; communication strategies; childhood
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Bc. Pavla Žáková, učo 383868. Changed: 6/9/2024 09:45.
Abstract
V komunikaci bilingvních dětí je možné pozorovat různé specifické projevy. Jedním z nich je střídání jazykových kódů, které bývá mylně interpretováno jako projev narušené komunikační schopnosti. Cílem přehledové studie je popsat aktuální diskurz výzkumů v této oblasti. Výzkumný soubor tvoří devět článků, u kterých identifikuji výzkumné cíle, metodologii a hlavní závěry. Vyjadřuji se k podobnostem i rozdílům mezi výzkumy a jedním z důležitých zjištění jsou dva hlavní proudy výzkumů – analýza samotné řečové produkce bilingvních dětí a zkoumání různých komunikačních přístupů.
Abstract (in English)
Various specific features can be observed in the communication of bilingual children. One of them is code-switching, often mistaken for a symptom of a communication disorder. The aim of the scoping review is to describe the current research discourse in this area. The research set consists of nine articles. I comment on the similarities and differences between the researches and one of the important findings is there are two main subject fields being researched – the analysis of the speech production of bilingual children and the investigation of different communication approaches.
Links
MUNI/B/1455/2023, interní kód MUName: Metodologický trénink studujících v doktorských programech zaměřujících se na výzkum jinakosti ve vzdělávání, speciálně vzdělávacích potřeb a inkluze
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 6/10/2024 22:21