Detailed Information on Publication Record
2023
Komunikační strategie úspěšných žáků v řečové dovednosti mluvení
SÝKOROVÁ, KateřinaBasic information
Original name
Komunikační strategie úspěšných žáků v řečové dovednosti mluvení
Name (in English)
Good Language Learners’ Communication Strategies in Speaking as a Language Skill
Authors
SÝKOROVÁ, Kateřina
Edition
1., elektronické vyd. Brno, 182 pp. Cizí jazyky a jejich didaktiky: teorie, empirie, praxe 15, 2023
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome
Odborná kniha
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
ISBN
978-80-280-0497-2
Keywords (in Czech)
komunikační strategie, úspěšní žáci, řečová dovednost mluvení, nižší sekundární stupeň vzdělávání, angličtina jako cizí jazyk
Keywords in English
communication strategies, good language learners, speaking as a language skill, lower secondary education, English as a foreign language
Tags
Změněno: 9/9/2024 10:28, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá
V originále
V didaktice cizích jazyků je všemi oblastmi napříč skloňovaný termín komunikační kompetence. Jednu složku komunikační kompetence tvoří strategická kompetence, pro kterou je stěžejní užívání komunikačních strategiích. Právě komunikační strategie jsou ústředním tématem této publikace, konkrétně jejich používání úspěšnými žáky na konci nižšího sekundárního vzdělání při mluvení v angličtině. Publikace je vhodná jak pro didaktiky cizích jazyků, tak pro učitele či rodiče, kteří se zajímají o oblast mluvení v cizím jazyce a usilují o rozvoj úspěšných žáků. Nejen jim jsou doporučeny různé metody práce s těmito žáky, včetně zvyšování povědomí o komunikačních strategiích a podporování žákovské autonomie.
In English
The term "communication competence" appears across all the fields of foreign language didactics. One part of communication competence is strategic competence, which is particularly characterized by the use of communication strategies. Communication strategies are the main topic of this book, specifically their use by successful language learners at the end of lower secondary education in EFL speaking. The book is suitable for foreign language methodologists as well as for teachers or parents interested in foreign-language speaking and successful language learners’ progress. Suitable methods in their further development are also recommended including communication strategies awareness and learners’ autonomy.