B 2023

Komunikační strategie úspěšných žáků v řečové dovednosti mluvení

SÝKOROVÁ, Kateřina

Basic information

Original name

Komunikační strategie úspěšných žáků v řečové dovednosti mluvení

Name (in English)

Good Language Learners’ Communication Strategies in Speaking as a Language Skill

Authors

SÝKOROVÁ, Kateřina

Edition

1., elektronické vyd. Brno, 182 pp. Cizí jazyky a jejich didaktiky: teorie, empirie, praxe 15, 2023

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Type of outcome

Odborná kniha

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

ISBN

978-80-280-0497-2

Keywords (in Czech)

komunikační strategie, úspěšní žáci, řečová dovednost mluvení, nižší sekundární stupeň vzdělávání, angličtina jako cizí jazyk

Keywords in English

communication strategies, good language learners, speaking as a language skill, lower secondary education, English as a foreign language

Tags

Změněno: 9/9/2024 10:28, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Abstract

V originále

V didaktice cizích jazyků je všemi oblastmi napříč skloňovaný termín komunikační kompetence. Jednu složku komunikační kompetence tvoří strategická kompetence, pro kterou je stěžejní užívání komunikačních strategiích. Právě komunikační strategie jsou ústředním tématem této publikace, konkrétně jejich používání úspěšnými žáky na konci nižšího sekundárního vzdělání při mluvení v angličtině. Publikace je vhodná jak pro didaktiky cizích jazyků, tak pro učitele či rodiče, kteří se zajímají o oblast mluvení v cizím jazyce a usilují o rozvoj úspěšných žáků. Nejen jim jsou doporučeny různé metody práce s těmito žáky, včetně zvyšování povědomí o komunikačních strategiích a podporování žákovské autonomie.

In English

The term "communication competence" appears across all the fields of foreign language didactics. One part of communication competence is strategic competence, which is particularly characterized by the use of communication strategies. Communication strategies are the main topic of this book, specifically their use by successful language learners at the end of lower secondary education in EFL speaking. The book is suitable for foreign language methodologists as well as for teachers or parents interested in foreign-language speaking and successful language learners’ progress. Suitable methods in their further development are also recommended including communication strategies awareness and learners’ autonomy.