KUNC, Josef, Markéta NOVOTNÁ, František KRIŽAN and Šárka VAVŘENOVÁ. Atraktivita maloobchodní aglomerace a spotřebitelské preference : příklad města Brna (Retail agglomeration attractiveness and consumer preferences : the case of Brno city). In Výroční konference ČGS 2024 v Ústí nad Labem. 2024.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Atraktivita maloobchodní aglomerace a spotřebitelské preference : příklad města Brna
Name (in English) Retail agglomeration attractiveness and consumer preferences : the case of Brno city
Authors KUNC, Josef, Markéta NOVOTNÁ, František KRIŽAN and Šárka VAVŘENOVÁ.
Edition Výroční konference ČGS 2024 v Ústí nad Labem, 2024.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50702 Urban studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Economics and Administration
Keywords (in Czech) maloobchodní aglomerace; spotřebitelé; atraktivita; preference; konkurenční prostředí; Brno; Česká republika
Keywords in English retail agglomeration; consumers; attractiveness; preferences; competitive environment; Brno; Czech Republic
Changed by Changed by: doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D., učo 18338. Changed: 9/9/2024 16:54.
Abstract
S narůstající konkurencí na trhu maloobchodu a rostoucím trendem online nakupování je pro maloobchodníky stále důležitější hledat způsoby, jak se odlišit a udržet konkurenceschopnost. Jedním z přístupů k dosažení tohoto cíle je formování a fungování v maloobchodních aglomeracích, které přinášejí synergické výhody a atraktivní prostředí pro spotřebitele i prodejce. Cílem příspěvku je identifikace, komparace a interpretace faktorů, které činí maloobchodní aglomerace atraktivními pro zákazníky. Na základě teoretických přístupů a dalších obdobných studií mimo prostor České republiky jsou zjištění aplikována na konkrétní případovou studii, maloobchodní aglomeraci ve městě Brně: Centrum města, OC Dornych a NC Galerie Vaňkovka. Tato oblast nabízí široké spektrum zboží a služeb na relativně malé ploše a jedná se o unikátní nákupní oblast národního významu v České republice, která propojuje historické centrum s vyhlášeným a velmi exponovaným nákupním centrem. Dotazníkové šetření (N=804) odhalilo, že pro zákazníky jsou nejatraktivnější časová dostupnost (většina respondentů má oblast dostupnou do 30 minut), vynikající dostupnost MHD a různorodost obchodů. Na druhé straně se snesla kritika na možnosti parkování, atmosféru a prostorovou orientaci. Další podněty ke zvýšení atraktivity nákupní aglomerace směřovaly k rekonstrukce podchodu, který spojuje historické centrum s OC Dornych NC Galerie Vaňkovka, umístění přehledných směrovek či aplikací pro prostorovou orientaci. Celkově lze konstatovat, že maloobchodní aglomerace poskytují výhody jak pro zákazníky, tak pro obchodníky, a jsou klíčovým prvkem v konkurenčním prostředí maloobchodu. Pro dosažení úspěchu je však nezbytné pečlivě analyzovat demografické charakteristiky a preference cílového trhu a přizpůsobit maloobchodní strategie tomuto poznání.
Abstract (in English)
With increasing competition in the retail market and the growing trend of online shopping, it is increasingly important for retailers to find ways to differentiate themselves and remain competitive. One approach to achieve this is to form and operate in retail agglomerations that bring synergistic benefits and attractive environments for consumers and retailers. This paper aims to identify, compare and interpret the factors that make retail agglomerations attractive to consumers. Based on theoretical approaches and other similar studies outside the Czech Republic, the findings are applied to a specific case study, a retail agglomeration in the city of Brno: the City Centre, OC Dornych and NC Galerie Vaňkovka. This area offers a wide range of goods and services in a relatively small area and is a unique shopping area of national importance in the Czech Republic, linking the historic centre with a renowned and highly exposed shopping centre. The questionnaire survey (N=804) revealed that the most attractive factors for shoppers are time accessibility (most respondents have the area accessible within 30 minutes), excellent public transport accessibility and variety of shops. On the other hand, there were criticisms about parking options, atmosphere and spatial orientation. Other suggestions to increase the attractiveness of the shopping agglomeration were directed to the reconstruction of the underpass that connects the historical centre with OC Dornych NC Galerie Vaňkovka, the placement of clear directional signs or applications for spatial orientation. Overall, retail agglomerations provide advantages for both customers and retailers and are a key element in the competitive retail environment. However, to achieve success, it is essential to carefully analyse the demographic characteristics and preferences of the target market and adapt retail strategies to this knowledge.
PrintDisplayed: 15/10/2024 20:09