k 2023

Sexy or sexist? Assessing sexist advertising from the perspective of equality and morality

KVASNICOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Sexy or sexist? Assessing sexist advertising from the perspective of equality and morality

Název česky

Sexy nebo sexistická? Hodnocení sexistické reklamy z hlediska rovnosti a morálky

Název anglicky

Sexy or sexist? Assessing sexist advertising from the perspective of equality and morality

Autoři

KVASNICOVÁ, Jana

Vydání

Berkeley Center on Comparative Equality & Anti-Discrimination Law 10th Annual Conference 2023 hosted by Utrecht University, 2023

Další údaje

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Klíčová slova česky

sexistická reklama, svoboda projevu, komerční projev, rovnost, mravnost

Klíčová slova anglicky

sexist advertising, freedom of expression, commercial expression, equality, morality

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 10. 9. 2024 20:55, Mgr. Bc. Jana Kvasnicová, Ph.D.

Anotace

V originále

I presented the case study of two main decisions of the Czech courts focused on sexist advertising. I analysed the dialogue between regional court and Supreme administrative court and their argumentation based on dignity and equality on the one hand and the argument of obscenity on the other. I discussed which of mentioned values is appropriate to limit freedom of expression in democratic society. I included feminist critic of the decision of Supreme administrative court in the light of the theory of Catherine MacKinnon who criticized obscenity law and reasoned the equality should be used as conflicting value. Additionally, I will explain why sexist advertising is in breach of equality principle and the limits of liberal theory of freedom of expression in context of gender (in)equality.

Česky

Představila jsem případovou studii dvou hlavních rozhodnutí českých soudů soudů zaměřených na sexistickou reklamu. Analyzovala jsem dialog mezi krajským soudem a Nejvyšším správním soudem a jejich argumentaci založenou na důstojnosti a rovnosti na straně jedné a argumentem obscénnosti na straně druhé. Budu se zabývat, která ze zmíněných hodnot je může ospravedlnit omezení svobody projevu v demokratické společnosti. Zařadila jsem i feministickou kritiku rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ve věci ve světle teorie Catherine MacKinnon, která kritizovala protipornografické zákony (obscenity law), a argumentovala pro to, že by v daném případě měla být konfliktní hodnotou rovnost. Vysvětlila jsem rovněž, proč je sexistická reklama v rozporu s principem rovnosti a limity liberální teorie svobody projevu v kontextu genderové (ne)rovnosti.

Anglicky

I presented the case study of two main decisions of the Czech courts focused on sexist advertising. I analysed the dialogue between regional court and Supreme administrative court and their argumentation based on dignity and equality on the one hand and the argument of obscenity on the other. I discussed which of mentioned values is appropriate to limit freedom of expression in democratic society. I included feminist critic of the decision of Supreme administrative court in the light of the theory of Catherine MacKinnon who criticized obscenity law and reasoned the equality should be used as conflicting value. Additionally, I will explain why sexist advertising is in breach of equality principle and the limits of liberal theory of freedom of expression in context of gender (in)equality.