C 2024

Tvůrci sakrálních interiérů na Moravě na konci 18. století

SUCHÁNEK, Pavel

Basic information

Original name

Tvůrci sakrálních interiérů na Moravě na konci 18. století

Name (in English)

Creators of sacral interiors in Moravia at the end of the 18th century

Authors

SUCHÁNEK, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Olomouc, Maulbertsch Pinxit. Zakázky Franze Antona Maulbertsche na Moravě a v Čechách, p. 190-195, 6 pp. mimo edice, 2024

Publisher

Muzeum umění Olomouc

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

60401 Arts, Art history

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-88621-24-9

Keywords in English

sculpture; architecture; design; baroque; early modern; Central Europe; Moravia

Tags

Reviewed
Změněno: 16/9/2024 18:53, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.

Abstract

V originále

Dílo Franze Antona Maulbertsche bylo historiky umění interpretováno mimo jiné jako „výzva k emocionálnímu dialogickému vcítění se do bohatství vizuální formy“. Podle Jiřího Kroupy taková díla „nevznikají ani pro morální nebo racionální poučení, […] ale spíše pro vyvolání vize a intuitivního vhledu. Nebyly vytvořeny pro kolektivní prožitek, ale spíše pro individuální „vcítění“. Toto hodnocení lze bezpochyby vztáhnout nejen na Maulbertschovy nástěnné malby a oltářní obrazy, ale obecněji také na výzdobu sakrálních interiérů, kterým je věnovaná tato studie.

In English

The work of Franz Anton Maulbertsch has been interpreted by art historians as, among other things, "an appeal for emotional dialogical perception of the richness of visual form". According to Jiří Kroupa, such works "are not created for moral or rational instruction, [...] but rather to evoke vision and intuitive insight. They were not created for collective experience, but rather for individual "empathy". This assessment can undoubtedly be applied not only to Maulbertsch's wall paintings and altarpieces, but also more generally to the decoration of sacred interiors, to which this study is devoted.