Detailed Information on Publication Record
2024
Tvůrci sakrálních interiérů na Moravě na konci 18. století
SUCHÁNEK, PavelBasic information
Original name
Tvůrci sakrálních interiérů na Moravě na konci 18. století
Name (in English)
Creators of sacral interiors in Moravia at the end of the 18th century
Authors
SUCHÁNEK, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
první. Olomouc, Maulbertsch Pinxit. Zakázky Franze Antona Maulbertsche na Moravě a v Čechách, p. 190-195, 6 pp. mimo edice, 2024
Publisher
Muzeum umění Olomouc
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
60401 Arts, Art history
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-88621-24-9
Keywords in English
sculpture; architecture; design; baroque; early modern; Central Europe; Moravia
Tags
Reviewed
Změněno: 16/9/2024 18:53, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
Dílo Franze Antona Maulbertsche bylo historiky umění interpretováno mimo jiné jako „výzva k emocionálnímu dialogickému vcítění se do bohatství vizuální formy“. Podle Jiřího Kroupy taková díla „nevznikají ani pro morální nebo racionální poučení, […] ale spíše pro vyvolání vize a intuitivního vhledu. Nebyly vytvořeny pro kolektivní prožitek, ale spíše pro individuální „vcítění“. Toto hodnocení lze bezpochyby vztáhnout nejen na Maulbertschovy nástěnné malby a oltářní obrazy, ale obecněji také na výzdobu sakrálních interiérů, kterým je věnovaná tato studie.
In English
The work of Franz Anton Maulbertsch has been interpreted by art historians as, among other things, "an appeal for emotional dialogical perception of the richness of visual form". According to Jiří Kroupa, such works "are not created for moral or rational instruction, [...] but rather to evoke vision and intuitive insight. They were not created for collective experience, but rather for individual "empathy". This assessment can undoubtedly be applied not only to Maulbertsch's wall paintings and altarpieces, but also more generally to the decoration of sacred interiors, to which this study is devoted.