2024
Co je klíčového na kompetencích ve školních vzdělávacích programech základních škol?
ČEŠKOVÁ, Tereza; Petr NAJVAR; Miroslav JANÍK; Jiří HAVEL; Tomáš HORČIČKA et. al.Základní údaje
Originální název
Co je klíčového na kompetencích ve školních vzdělávacích programech základních škol?
Název česky
Co je klíčového na kompetencích ve školních vzdělávacích programech základních škol?
Název anglicky
What is key about key competences in school educational programs?
Autoři
ČEŠKOVÁ, Tereza; Petr NAJVAR; Miroslav JANÍK; Jiří HAVEL; Tomáš HORČIČKA; Teresa VICIANOVÁ; Alžběta JURASOVÁ a Miroslav JIREČEK
Vydání
ČAPV, 2024
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
klíčové kompetence, kurikulum, školní vzdělávací program
Klíčová slova anglicky
key competences, curriculum, school educational programme
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 29. 1. 2025 11:10, Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
V originále
Klíčové kompetence (KK) byly do českého vdělávání zavedeny bez hlubší teoretizace, čehož důsledkem je nedostatečná empirická ověřitelnost, a tudíž i metodická podpora. Příspěvek nahlíží na to, jak se KK jako teoretický konstrukt odrážejí v designovaném kurikulu. Naším cílem je pomocí sumativní obsahové analýzy cca pěti set ŠVP základních škol zjistit, jak jsou KK ve školních kurikulech pojímány, jakými způsoby jsou v kurikulu rozpracovány a jak jsou provázány s jednotlivými částmi kurikula. Analýza ukazuje na různé přístupy při koncipování textů ŠVP. Příspěvek nabízí kategorizaci a charakteristiku těchto přístupů, které vedou k odlišným podobám explicitního uchopení KK ve školních vzdělávacích programech.
Anglicky
Key competences (KC) were introduced into Czech education without deeper theoretical grounding, resulting in insufficient empirical verification and, consequently, limited methodological support, often leading to a formalistic treatment of this concept. This study examines how KCs as a theoretical construct are reflected in the designed curriculum. Through a summative content analysis of around five hundred educational plans from primary schools, we investigate how KCs are conceptualized, elaborated, and integrated within the curriculum. Our analysis reveals diverse approaches to designing educational plan documents, allowing us to categorize and characterize these approaches. This contributes to understanding the varied explicit treatment of KCs within school educational programs.
Návaznosti
MUNI/A/1537/2023, interní kód MU |
|