k 2024

Co je klíčového na kompetencích ve školních vzdělávacích programech základních škol?

ČEŠKOVÁ, Tereza; Petr NAJVAR; Miroslav JANÍK; Jiří HAVEL; Tomáš HORČIČKA et. al.

Základní údaje

Originální název

Co je klíčového na kompetencích ve školních vzdělávacích programech základních škol?

Název česky

Co je klíčového na kompetencích ve školních vzdělávacích programech základních škol?

Název anglicky

What is key about key competences in school educational programs?

Autoři

ČEŠKOVÁ, Tereza; Petr NAJVAR; Miroslav JANÍK; Jiří HAVEL; Tomáš HORČIČKA; Teresa VICIANOVÁ; Alžběta JURASOVÁ a Miroslav JIREČEK

Vydání

ČAPV, 2024

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

klíčové kompetence, kurikulum, školní vzdělávací program

Klíčová slova anglicky

key competences, curriculum, school educational programme

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 29. 1. 2025 11:10, Mgr. Tereza Češková, Ph.D.

Anotace

V originále

Klíčové kompetence (KK) byly do českého vdělávání zavedeny bez hlubší teoretizace, čehož důsledkem je nedostatečná empirická ověřitelnost, a tudíž i metodická podpora. Příspěvek nahlíží na to, jak se KK jako teoretický konstrukt odrážejí v designovaném kurikulu. Naším cílem je pomocí sumativní obsahové analýzy cca pěti set ŠVP základních škol zjistit, jak jsou KK ve školních kurikulech pojímány, jakými způsoby jsou v kurikulu rozpracovány a jak jsou provázány s jednotlivými částmi kurikula. Analýza ukazuje na různé přístupy při koncipování textů ŠVP. Příspěvek nabízí kategorizaci a charakteristiku těchto přístupů, které vedou k odlišným podobám explicitního uchopení KK ve školních vzdělávacích programech.

Anglicky

Key competences (KC) were introduced into Czech education without deeper theoretical grounding, resulting in insufficient empirical verification and, consequently, limited methodological support, often leading to a formalistic treatment of this concept. This study examines how KCs as a theoretical construct are reflected in the designed curriculum. Through a summative content analysis of around five hundred educational plans from primary schools, we investigate how KCs are conceptualized, elaborated, and integrated within the curriculum. Our analysis reveals diverse approaches to designing educational plan documents, allowing us to categorize and characterize these approaches. This contributes to understanding the varied explicit treatment of KCs within school educational programs.

Návaznosti

MUNI/A/1537/2023, interní kód MU
Název: Absolventi SO Učitelství pro MŠ a pro 1. stupeň ZŠ jako začínající učitelé: očekávání, zkušenosti a reflexe
Investor: Masarykova univerzita, Absolventi SO Učitelství pro MŠ a pro 1. stupeň ZŠ jako začínající učitelé: očekávání, zkušenosti a reflexe