2024
Barvolamy/Barvosklady
NOVOTNÁ, Pavla a Hana STADLEROVÁZákladní údaje
Originální název
Barvolamy/Barvosklady
Název anglicky
Barvolamy/Barvosklady
Autoři
NOVOTNÁ, Pavla (203 Česká republika, garant, domácí) a Hana STADLEROVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
2024
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Uspořádání workshopu
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
umění; výtvarná výchova; preprimární pedagogika; mateřská škola
Klíčová slova anglicky
art; art education; pre-primary pedagogy; kindergarten
Štítky
Změněno: 21. 10. 2024 06:39, Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D.
V originále
Výzkumné pedagogické intervence byly ve formě workshopu součástí výzkumného a uměleckého rozvojového projektu autorek z oblasti art-based-research, založeného na analýze tvůrčího procesu a jeho výsledcích, neverbálních a verbálních reakcí dětských autorů, holistickém přístupu s důrazem na získávání výtvarných zkušeností v preprimárním uměleckém vzdělávání. Workshop se konal v ateliéru Multimediální tvorby na Katedře výtvarné výchovy PdF MU v Brně za účasti předškolních dětí z fakultní MŠ. Děti měly možnost netradičně zkoumat barvy a využívat je k tvorbě. Motivací se pro ně stala proměna barevné atmosféry prostoru – ateliér je vybaven technikou umožňující světelné efekty. Pro děti byla připravena stanoviště podporující individuální výběr aktivity. Tradiční výtvarné materiály, jako je plastelína, textilní odstřižky a suché pastely, umožnily proměnit hmotu, barevný podklad nebo uspořádat z barevných prvků kompozici dle představy dítěte. Motivací byla možnost tvořit jinak. Např. připravené kousky plastelíny neměly sloužit k modelování, ale k výtvarné destrukci – děti přetvářely pomocí paličky hmotu, kterou rozmístily na ploše barevného papíru. Mohly pozorovat, jak se úderem mění tvar plastelíny, míchají se její barvy, mohly si všímat, jak funguje barevný kontrast. Zkoumaly různé možnosti, jak do vznikajícího obrazu dále zasahovat, jak ho proměňovat. Akční ráz tvorby uspokojoval děti především svým procesem. Výzkumná dat v podobě dětských komentářů, vizuálních výsledků apod. sloužila k následné analýze. Dílčí výsledky studie byly publikovány formou článku v odborném periodiku.
Anglicky
In the form of a workshop, the research pedagogical interventions were part of the authors' art-based-research and artistic development project, based on an analysis of the creative process and its outcomes, the non-verbal and verbal responses of child authors, and a holistic approach with an emphasis on the acquisition of art experiences in pre-primary art education. The workshop took place in the Multimedia Creation Studio at the Department of Art Education of the Faculty of Arts in Brno with the participation of preschool children from the faculty's kindergarten. The children had the opportunity to explore colours in an unconventional way and use them to create. The motivation for them was to transform the colour atmosphere of the space - the studio is equipped with a technique enabling light effects. The children were provided with stations supporting their individual choice of activity. Traditional art materials such as plasticine, textile scraps and dry pastels made it possible to transform the material, colour the base or arrange the coloured elements into a composition according to the child's ideas. The motivation was the possibility to create differently. For example, the prepared pieces of plasticine were not intended for modelling but for artistic destruction - the children transformed the mass with a mallet and placed it on the surface of coloured paper. They could observe how the shape of the plasticine changed with a blow, how its colours were mixed, and how the colour contrast worked. They explored different ways to further interfere with the emerging image, to transform it. The action-oriented nature of the creation satisfied the children above all by its process. Research data in the form of children's comments, visual results, etc. were used for subsequent analysis. Partial results of the study were published in the form of an article in a professional journal.
Návaznosti
MUNI/A/1471/2023, interní kód MU |
|