W 2024

Eleousa

NOVOTNÁ, Pavla and Hana STADLEROVÁ

Basic information

Original name

Eleousa

Name (in English)

Eleousa

Edition

2024

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Organization of a workshop

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

umění; výtvarná výchova; preprimární pedagogika; mateřská škola

Keywords in English

art; art education; pre-primary pedagogy; kindergarten
Changed: 22/1/2025 14:18, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

Výzkumné pedagogické intervence byly ve formě workshopu součástí výzkumného a uměleckého rozvojového projektu autorek z oblasti art-based-research, založeného na analýze tvůrčího procesu a jeho výsledcích, neverbálních a verbálních reakcí dětských autorů, holistickém přístupu s důrazem na získávání výtvarných zkušeností v preprimárním uměleckém vzdělávání. Záměrem bylo hlouběji porozumět způsobům, jakým se děti výtvarně vyjadřují k vybraným prekonceptům. Cílem bylo rozpoznání jedinečné hodnoty samotného prožitku a podpora autenticity výtvarného vyjádření. Snahou tedy nebylo pouze najít přímé paralely mezi zobrazenými a popisnými výrazy, které děti uváděly. Výběr heterogenní skupiny byl cílený – jedná se o jednu ze tříd fakultní mateřské školy. Záměrem intervence bylo také provázat didaktickou přípravu s reflektovanou praxí studentů, kteří na fakultních školách realizují výtvarné činnosti a mají různorodé zkušenosti, jak jejich nabídka v mateřských školách probíhá. Intervence měly proto prokázat smysluplnost výstupů, které jsou předškolním vzděláváním očekávány a je reálné je s dětmi uskutečnit.

In English

The research-based pedagogical interventions in the form of a workshop were part of the authors' art-based-research and artistic development project, based on an analysis of the creative process and its outcomes, the non-verbal and verbal responses of the children's authors, and a holistic approach with an emphasis on the acquisition of art experiences in pre-primary art education. The intention was to gain a deeper understanding of the ways in which children express themselves artistically in relation to selected preconcepts. The goal was to recognize the unique value of the experience itself and to promote authenticity of artistic expression. Thus, the effort was not simply to find direct parallels between the pictorial and descriptive expressions that the children reported. The selection of the heterogeneous group was purposeful - it was one of the classes of a faculty kindergarten. The intention of the intervention was also to link the didactic training with the reflected practice of students who carry out art activities in the faculties and who have diverse experiences of how they are offered in kindergartens. The interventions were therefore intended to demonstrate the meaningfulness of the outcomes expected by pre-school education and the feasibility of implementing them with children.

Links

MUNI/A/1471/2023, interní kód MU
Name: Interpretace jako nástroj výtvarné a galerijní pedagogiky
Investor: Masaryk University, Interpretation as a Tool of Art and Gallery Pedagogy