Detailed Information on Publication Record
2024
Eleousa
NOVOTNÁ, Pavla and Hana STADLEROVÁBasic information
Original name
Eleousa
Name (in English)
Eleousa
Authors
Edition
2024
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Organization of a workshop
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
umění; výtvarná výchova; preprimární pedagogika; mateřská škola
Keywords in English
art; art education; pre-primary pedagogy; kindergarten
Tags
Changed: 22/1/2025 14:18, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Výzkumné pedagogické intervence byly ve formě workshopu součástí výzkumného a uměleckého rozvojového projektu autorek z oblasti art-based-research, založeného na analýze tvůrčího procesu a jeho výsledcích, neverbálních a verbálních reakcí dětských autorů, holistickém přístupu s důrazem na získávání výtvarných zkušeností v preprimárním uměleckém vzdělávání. Záměrem bylo hlouběji porozumět způsobům, jakým se děti výtvarně vyjadřují k vybraným prekonceptům. Cílem bylo rozpoznání jedinečné hodnoty samotného prožitku a podpora autenticity výtvarného vyjádření. Snahou tedy nebylo pouze najít přímé paralely mezi zobrazenými a popisnými výrazy, které děti uváděly. Výběr heterogenní skupiny byl cílený – jedná se o jednu ze tříd fakultní mateřské školy. Záměrem intervence bylo také provázat didaktickou přípravu s reflektovanou praxí studentů, kteří na fakultních školách realizují výtvarné činnosti a mají různorodé zkušenosti, jak jejich nabídka v mateřských školách probíhá. Intervence měly proto prokázat smysluplnost výstupů, které jsou předškolním vzděláváním očekávány a je reálné je s dětmi uskutečnit.
In English
The research-based pedagogical interventions in the form of a workshop were part of the authors' art-based-research and artistic development project, based on an analysis of the creative process and its outcomes, the non-verbal and verbal responses of the children's authors, and a holistic approach with an emphasis on the acquisition of art experiences in pre-primary art education. The intention was to gain a deeper understanding of the ways in which children express themselves artistically in relation to selected preconcepts. The goal was to recognize the unique value of the experience itself and to promote authenticity of artistic expression. Thus, the effort was not simply to find direct parallels between the pictorial and descriptive expressions that the children reported. The selection of the heterogeneous group was purposeful - it was one of the classes of a faculty kindergarten. The intention of the intervention was also to link the didactic training with the reflected practice of students who carry out art activities in the faculties and who have diverse experiences of how they are offered in kindergartens. The interventions were therefore intended to demonstrate the meaningfulness of the outcomes expected by pre-school education and the feasibility of implementing them with children.
Links
MUNI/A/1471/2023, interní kód MU |
|