J 2023

Ukrajinští žáci na českých školách a dějepis: vybrané výsledky dotazníkového šetření

JIREČEK, Miroslav; Michal BEDNÁŘ a Jan MORAVEC

Základní údaje

Originální název

Ukrajinští žáci na českých školách a dějepis: vybrané výsledky dotazníkového šetření

Název česky

Ukrajinští žáci na českých školách a dějepis: vybrané výsledky dotazníkového šetření

Název anglicky

Ukrainian pupils in Czech schools and history: selected results of a questionnaire survey

Autoři

JIREČEK, Miroslav (203 Česká republika, domácí); Michal BEDNÁŘ (203 Česká republika, domácí) a Jan MORAVEC (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Dějiny a dějepis, Brno, Masarykova univerzita, 2023, 2788-113X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/23:00137350

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

History; school subject; Ukrainian pupils; Czech schools; war situation

Klíčová slova anglicky

Dějepis; školní předmět; ukrajinští žáci; české školy; válka

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 24. 2. 2025 15:35, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Studie prezentuje výsledky dotazníkového šetření o zapojení ukrajinských žáků (kteří přišli v důsledku válečného konfliktu) do výuky dějepisu na českých základních školách. Jedná se o součást širšího výzkumu. Tato studie prezentuje výsledky týkající se počtu ukrajinských žáků zapojených do výuky v českých školách, formy výuky (např. využití asistentů), pokroku v používání českého jazyka, vlivu zapojení ukrajinských žáků na přípravu učitelů dějepisu a problémů, se kterými se učitelé při výuce dějepisu ukrajinských žáků potýkají. Výsledky ukazují, že ukrajinští žáci jsou nejčastěji vyučováni společně s českými žáky, asistent je k dispozici pouze v necelé třetině případů. Pokroky v osvojování českého jazyka u ukrajinských žáků jsou většinově pozorovány a nejdůležitějším faktorem je jejich přímé začlenění do českých tříd. Učitelé vnímají vliv na náročnost přípravy hodin dějepisu v důsledku zapojení ukrajinských žáků, ale většina z nich jej nehodnotí jako významný. Čeští učitelé hodnotí jako nejobtížnější pro ukrajinské žáky problém porozumění českým reáliím, institucím a jazyku. Výsledky jsou porovnávány se zjištěními jiných výzkumů.

Anglicky

The study presents the results of a questionnaire survey on the involvement of Ukrainian pupils (who arrived as a result of the war conflict) in the teaching of history in Czech primary schools. It is a part of a broader research, and this study presents the results concerning the number of Ukrainian pupils involved in teaching in Czech schools, the form of teaching (e.g. the use of assistants), the progress in the use of the Czech language, the impact of the involvement of Ukrainian pupils on the preparation of history teachers, and the problems teachers face in teaching history to Ukrainian pupils. The results show that Ukrainian pupils are most often taught together with Czech pupils, with an assistant available only in less than a third of the cases. Progress in the acquisition of the Czech language among Ukrainian pupils is mostlyobserved, and the most important factor is their direct integration into Czech classes. Teachers perceive the impact on the difficulty of preparing history lessons due to the involvement of Ukrainian pupils, but most of them do not rate it as significant. Czech teachers assess the problem of understanding Czechlife and institutions and language as the most difficult for Ukrainian pupils. The results are compared with the findings of other researches.

Návaznosti

MUNI/A/1542/2021, interní kód MU
Název: Vybrané aktuální politické, společenské, kulturní problémy Evropy a světa v kontextu formování historického vědomí a občanského vzdělávání
Investor: Masarykova univerzita, Vybrané aktuální politické, společenské, kulturní problémy Evropy a světa v kontextu formování historického vědomí a občanského vzdělávání