2023
Ukrajinští žáci na českých školách a dějepis: vybrané výsledky dotazníkového šetření
JIREČEK, Miroslav; Michal BEDNÁŘ a Jan MORAVECZákladní údaje
Originální název
Ukrajinští žáci na českých školách a dějepis: vybrané výsledky dotazníkového šetření
Název česky
Ukrajinští žáci na českých školách a dějepis: vybrané výsledky dotazníkového šetření
Název anglicky
Ukrainian pupils in Czech schools and history: selected results of a questionnaire survey
Autoři
JIREČEK, Miroslav (203 Česká republika, domácí); Michal BEDNÁŘ (203 Česká republika, domácí) a Jan MORAVEC (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Dějiny a dějepis, Brno, Masarykova univerzita, 2023, 2788-113X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/23:00137350
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
History; school subject; Ukrainian pupils; Czech schools; war situation
Klíčová slova anglicky
Dějepis; školní předmět; ukrajinští žáci; české školy; válka
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 24. 2. 2025 15:35, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Studie prezentuje výsledky dotazníkového šetření o zapojení ukrajinských žáků (kteří přišli v důsledku válečného konfliktu) do výuky dějepisu na českých základních školách. Jedná se o součást širšího výzkumu. Tato studie prezentuje výsledky týkající se počtu ukrajinských žáků zapojených do výuky v českých školách, formy výuky (např. využití asistentů), pokroku v používání českého jazyka, vlivu zapojení ukrajinských žáků na přípravu učitelů dějepisu a problémů, se kterými se učitelé při výuce dějepisu ukrajinských žáků potýkají. Výsledky ukazují, že ukrajinští žáci jsou nejčastěji vyučováni společně s českými žáky, asistent je k dispozici pouze v necelé třetině případů. Pokroky v osvojování českého jazyka u ukrajinských žáků jsou většinově pozorovány a nejdůležitějším faktorem je jejich přímé začlenění do českých tříd. Učitelé vnímají vliv na náročnost přípravy hodin dějepisu v důsledku zapojení ukrajinských žáků, ale většina z nich jej nehodnotí jako významný. Čeští učitelé hodnotí jako nejobtížnější pro ukrajinské žáky problém porozumění českým reáliím, institucím a jazyku. Výsledky jsou porovnávány se zjištěními jiných výzkumů.
Anglicky
The study presents the results of a questionnaire survey on the involvement of Ukrainian pupils (who arrived as a result of the war conflict) in the teaching of history in Czech primary schools. It is a part of a broader research, and this study presents the results concerning the number of Ukrainian pupils involved in teaching in Czech schools, the form of teaching (e.g. the use of assistants), the progress in the use of the Czech language, the impact of the involvement of Ukrainian pupils on the preparation of history teachers, and the problems teachers face in teaching history to Ukrainian pupils. The results show that Ukrainian pupils are most often taught together with Czech pupils, with an assistant available only in less than a third of the cases. Progress in the acquisition of the Czech language among Ukrainian pupils is mostlyobserved, and the most important factor is their direct integration into Czech classes. Teachers perceive the impact on the difficulty of preparing history lessons due to the involvement of Ukrainian pupils, but most of them do not rate it as significant. Czech teachers assess the problem of understanding Czechlife and institutions and language as the most difficult for Ukrainian pupils. The results are compared with the findings of other researches.
Návaznosti
MUNI/A/1542/2021, interní kód MU |
|