2024
Barsene : ein Pasticcio für die böhmische Königin aus dem Jahr 1743
PERUTKOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Barsene : ein Pasticcio für die böhmische Königin aus dem Jahr 1743
Název česky
Barsene : pasticcio pro českou královnu z roku 1743
Název anglicky
Barsene : a Pasticcio for the Bohemian Queen from the Year 1743
Autoři
PERUTKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Hudební věda, Praha, Ústav dějin umění Akademie věd České republiky, 2024, 0018-7003
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.100 v roce 2023
Kód RIV
RIV/00216224:14210/24:00137576
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
001387941400001
EID Scopus
2-s2.0-85215277591
Klíčová slova česky
Praha; Vídeň; Marie Terezie; vídeňský dvůr; Barsene; Argene; Bernasconi; korunovace; opera seria; pasticcio
Klíčová slova anglicky
Prague; Vienna; Maria Theresa; Viennese Court; Barsene; Argene; Bernasconi; coronation; opera seria; pasticcio
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 2. 2025 11:29, Mgr. Pavla Martinková
V originále
Das Opernpasticcio Barsene, das 1743 während des Aufenthalts des kaiserlichen Hofes in Prag anlässlich der Krönung Maria Theresias zur Königin von Böhmen aufgeführt wurde, wird in zeitgenössischen Quellen nur sporadisch erwähnt. Der einzige bekannte zeitgenössische Hinweis ist ein einziger Satz im Tagebuch des kaiserlichen Oberhofmeisters Johann Joseph Khevenhüller-Metsch. Bis heute ist diese Oper weitgehend unbekannt und wurde von der Wissenschaft kaum beachtet. Nach derzeitigem Kenntnisstand ist die Partitur der Aufführung des Werkes nicht erhalten, lediglich das Libretto ist bekannt, von dem es - wie sich herausstellte - nur drei erhaltene Exemplare gibt. Die Studie fasst den aktuellen Stand der Forschung zusammen und beschreibt ausführlich den politischen und produktionstechnischen Kontext der Oper. Darüber hinaus wird eine Analyse der dramaturgischen Konzeption der Oper und der Art der Arien, die sich aus dem Text ergeben, auf der Grundlage der Kenntnisse über die Funktionsweise der Oper im 18. Jahrhunderts. Die Studie identifiziert den Text, auf dem dieses Opernpasticcio basiert. Es handelt sich um das Libretto von Domenico Lalli für die Oper Argene, die von Leonardo Leo vertont wurde. Das Werk wurde 1731 in Neapel uraufgeführt. Die Ursprünge der Arien werden auf der Grundlage des heutigen Wissensstandes geklärt. Die Bestimmung der Komponisten der Arien in Barsene wird dadurch erschwert, dass das Libretto keine Namen der Sänger nennt und daher deren Stimmumfang nicht bekannt ist. Daher basiert die Identifizierung methodisch auf einer Kombination verschiedener Möglichkeiten, die sich hauptsächlich aus zeitgenössischen Libretti ergeben. Die RISM-Datenbank und einige andere ausgewählte Musikslien wurden ebenfalls herangezogen. Auf der Grundlage der Recherchen ist es möglich, für jede Arie eine Reihe möglicher Komponisten zu ermitteln, zu denen insbesondere Leonardo Leo, Giuseppe Antonio Paganelli, Ignazio Maria Conti, Paolo Scalabrini, Gennaro D'Alessandro, Leonardo Vinci und Andrea Bernasconi gehören. Der letztgenannte Komponist kommt auch als möglicher Autor des Barsene-Pasticcio in Frage.
Česky
O operním pasticciu s názvem Barsene, které bylo provedeno v roce 1743 během pobytu císařského dvora v Praze u příležitosti korunovace Marie Terezie českou královnou, se dobové prameny zmiňují jen sporadicky. Jedinou dosud známou dobovou zmínkou je pouhá jedna věta v deníku císařského nejvyššího hofmistra Johanna Josepha Khevenhüllera-Metsche. Dodnes je tato opera z velké části neznámá a badatelé jí věnují jen nepatrnou pozornost. Partitura z provedení díla se dle současného stavu poznání nedochovala, známo je pouze libreto, k němuž – jak bylo zjištěno – existují pouhé tři dochované exempláře. Ve studii je shrnut dosavadní stav bádání a podrobně popsán politický i inscenační kontext opery. Dále je představena analýza její dramaturgické koncepce a na základě znalostí fungování opery v 18. století také charakter árií vyplývající z textu. Ve studii je identifikována textová předloha, na jejímž základě bylo toto operní pasticcio vytvořeno. Tou bylo libreto Domenica Lalliho k opeře Argene zhudebněné Leonardem Leem. Dílo mělo premiéru v Neapoli v roce 1731. Na základě současného stavu poznání je objasněn původ jednotlivých árií. Určení skladatelů árií v Barsene komplikuje skutečnost, že v libretu nejsou uvedena jména zpěváků a nejsou tedy známy ani jejich hlasové obory. Identifikace je proto metodologicky uchopena na základě kombinace různých možností vyplývajících především z dobových libret. Využita byla i databáze RISM a některé další vybrané hudebniny. Na základě výzkumu lze stanovit okruh možných skladatelů jednotlivých árií, do nějž patří zejména Leonardo Leo, Giuseppe Antonio Paganelli, Ignazio Maria Conti, Paolo Scalabrini, Gennaro D’Alessandro, Leonardo Vinci a Andrea Bernasconi. Právě posledně jmenovaný skladatel také připadá v úvahu jako možný autor pasticcia Barsene.
Návaznosti
MUNI/FF-DEAN/1634/2023, interní kód MU |
|