D 2024

Accommodating Neurodivergent Pupils in English as a Foreign Language Classes: What are Czech Teachers’ Needs?

ZERZOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Accommodating Neurodivergent Pupils in English as a Foreign Language Classes: What are Czech Teachers’ Needs?

Název česky

Přizpůsobení výuky angličtiny jako cizího jazyka neurodivergentním žákům: Jaké jsou potřeby českých učitelů angličtiny jako cizího jazyka?

Autoři

Vydání

Bologna, Innovation in Language Learning Conference Proceedings 2024, od s. 438-445, 8 s. 2024

Nakladatel

Filodiritto Editore

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Itálie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

979-12-80225-70-2

ISSN

Klíčová slova česky

angličtina jako cizí jazyk; Aspergerův syndrom; neurodiverzita; potřeby učitelů; výuka cizího jazyka; žáci s PAS

Klíčová slova anglicky

ASD learners; EFL; ELT; Asperger’s syndrome; neurodivergence; teachers’ needs

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 11. 2024 14:39, Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph.D.

Anotace

V originále

The paper presents partial findings of larger-scale research on ASD learners (previously diagnosed with Asperger’s syndrome according to DSM-IV-TR diagnostic criteria) and their classroom experience in EFL classes in the Czech Republic conducted at the Department of English Language and Literature, Faculty of Education, Masaryk University. Research on FLL of ASD pupils in the Czech Republic has been scarce with mere solitary attempts at the level of bachelor’s or master’s thesis and none conducted on ASD learners’ teachers of English. This research attempts to find out how well-prepared and supported Czech EFL teachers feel to accommodate neurodivergent pupils in their classes and what their self-reported needs are, so that they can knowledgeably provide the adjustments and accommodations in the classroom environment and the teaching process to their ASD pupils in regular English classrooms. The whole research sample consisted of ten ASD learners of English from lower- and upper-secondary schools, their parents, and teachers of English and ten ASD adults. Purposive sampling (Silverman, 2013) was employed. Two methods of data collection (semi-structured interviews and qualitative surveys) were used to collect the data, and these were further analysed using thematic analysis (Braun & Clarke, 2006) with the help of ATLAS.ti 8.0 software. This paper presents a part of the findings from the ten teachers that are important for ELT teachers, school directors and policy makers when making decisions about the accommodation of neurodivergent pupils in English classes both in everyday classroom practice and at the policy-making level.

Česky

Stať představuje dílčí výsledky rozsáhlejšího výzkumu žáků s poruchou autistického spektra (dříve diagnostikovaných s Aspergerovým syndromem podle diagnostických kritérií DSM-IV-TR) a jejich zkušeností s výukou angličtiny jako cizího jazyka (CJ) v České republice, který byl realizován na katedře anglického jazyka a literatury Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Výzkumy učení se cizímu jazyku u žáků s poruchou autistického spektra (PAS) jsou v České republice zatím ojedinělé, s pouhými pokusy na úrovni bakalářských či magisterských prací. Tento výzkum si kladl za cíl zjistit, jak dobře připraveni a podporováni se čeští učitelé angličtiny jako CJ cítí v oblasti výuky CJ u žáků s PAS a jaké jsou jejich potřeby v procesu adaptace hodin CJ neurodivergentním žákům jak z hlediska adaptace prostředí třídy, tak vyučovacího procesu. Celý výzkumný vzorek tvořilo deset žáků s PAS z 2. stupně ZŠ a středních škol, deset rodičů těchto žáků a deset učitelů angličtiny a dále deset dospělých s PAS. Byl použit záměrný výběr vzorku (Silverman, 2013). Ke sběru dat byly použity dvě metody (polostrukturované rozhovory a kvalitativní dotazníky). Získaná data byla dále analyzována pomocí tematické analýzy (Braun & Clarke, 2006) s pomocí softwaru ATLAS.ti 8.0. Příspěvek přestavil částečné výstupy výzkumu z dat získaných od učitelů, které jsou důležité pro učitele angličtiny jako CJ, ředitele škol a tvůrce politik při rozhodování o přizpůsobení výuky CJ neurodivergentním žákům jak v každodenní praxi, tak na úrovni vzdělávací politiky.