J 2025

Does the Osman Test Go to School? Recent Developments Concerning States’ Positive Obligations to Protect Children in School

LEISURE, Patrick Casey

Základní údaje

Originální název

Does the Osman Test Go to School? Recent Developments Concerning States’ Positive Obligations to Protect Children in School

Autoři

LEISURE, Patrick Casey (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Human Rights Law Review, England, Oxford Univ Press, 2025, 1461-7781

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50501 Law

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 1.600 v roce 2023

Organizační jednotka

Právnická fakulta

UT WoS

999

Klíčová slova anglicky

European Court of Human Rights; schools; positive obligations; pupils’ rights; Osman test; Biba v Albania

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 12. 2024 15:18, Mgr. Petra Georgala

Anotace

V originále

In light of the recent Biba v Albania case, this article takes a closer look at states' positive obligations to protect children in school. It tracks a distinct divergence in judicial preference for how positive obligations apply in the school context and illustrates how the Strasbourg Court has inconsistently invoked and applied the Osman test in schooling cases. Recommending that the Strasbourg Court clarify in future case-law the Court's positive obligations doctrine on states to protect children in school, the article concludes with a reflection and a recommendation, based on Judge Tulkens' concurrence in Kayak v Turkey, regarding the Strasbourg Court's role in this important area.

Návaznosti

LX22NPO5101, projekt VaV
Název: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (Akronym: SYRI)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik, 5.1 EXCELES

Přiložené soubory