C 2024

AVREA CONCISIS SVRGIT PICTVRA METALLIS : An Epistemological and Methodological Approximation of Early Christian Multimedia Visuality

FOLETTI, Ivan a Marie OKÁČOVÁ

Základní údaje

Originální název

AVREA CONCISIS SVRGIT PICTVRA METALLIS : An Epistemological and Methodological Approximation of Early Christian Multimedia Visuality

Autoři

FOLETTI, Ivan (203 Česká republika, domácí) a Marie OKÁČOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Heidelberg, A Second Gaze : Intertextuality and Transient Meaning in Roman Texts and Objects, od s. 179-217, 39 s. Created World 1, 2024

Nakladatel

Propylaeum

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/24:00138054

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-3-96929-375-1

Klíčová slova anglicky

text–image interaction; Roman mosaics; shining images; multimedia aesthetics; classical echoes; Santa Pudenziana; Santa Sabina; Santa Maria Maggiore; Santi Cosma e Damiano; Sant´Agnese fuori le mura; San Venanzio Chapel

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 12. 3. 2025 17:27, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Anotace

V originále

One of the key instruments in the process of the Christianization of the Roman Empire was the visual arts. Shining images of Christ, the Virgin Mary, the Apostles, and other biblical figures, martyr saints, and bishops, produced in mosaic and located at prominent places in early Christian churches, were frequently accompanied by impressive monumental inscriptions. Based on selected case studies from late antique Rome (4th–7th cent.), this interdisciplinary paper aims to delineate a path to a comprehensive understanding of such multimedia aesthetics, based on the multilayered and synergic relationship between text-as-image and image-proper with an implicit bearing on the Word made flesh rhetoric (Jo. 1, 1 – 14). Combining theoretical perspectives from art history and classical philology, the authors wish to reveal how these visual schemes containing classical echoes in both form and content may convey different meanings depending on the cognitive background of those who are looking.