2024
AVREA CONCISIS SVRGIT PICTVRA METALLIS : An Epistemological and Methodological Approximation of Early Christian Multimedia Visuality
FOLETTI, Ivan a Marie OKÁČOVÁZákladní údaje
Originální název
AVREA CONCISIS SVRGIT PICTVRA METALLIS : An Epistemological and Methodological Approximation of Early Christian Multimedia Visuality
Autoři
FOLETTI, Ivan (203 Česká republika, domácí) a Marie OKÁČOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Heidelberg, A Second Gaze : Intertextuality and Transient Meaning in Roman Texts and Objects, od s. 179-217, 39 s. Created World 1, 2024
Nakladatel
Propylaeum
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/24:00138054
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-3-96929-375-1
Klíčová slova anglicky
text–image interaction; Roman mosaics; shining images; multimedia aesthetics; classical echoes; Santa Pudenziana; Santa Sabina; Santa Maria Maggiore; Santi Cosma e Damiano; Sant´Agnese fuori le mura; San Venanzio Chapel
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 12. 3. 2025 17:27, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil
Anotace
V originále
One of the key instruments in the process of the Christianization of the Roman Empire was the visual arts. Shining images of Christ, the Virgin Mary, the Apostles, and other biblical figures, martyr saints, and bishops, produced in mosaic and located at prominent places in early Christian churches, were frequently accompanied by impressive monumental inscriptions. Based on selected case studies from late antique Rome (4th–7th cent.), this interdisciplinary paper aims to delineate a path to a comprehensive understanding of such multimedia aesthetics, based on the multilayered and synergic relationship between text-as-image and image-proper with an implicit bearing on the Word made flesh rhetoric (Jo. 1, 1 – 14). Combining theoretical perspectives from art history and classical philology, the authors wish to reveal how these visual schemes containing classical echoes in both form and content may convey different meanings depending on the cognitive background of those who are looking.