k 2024

Trans-Mediterranean Piety or Architecture of Domination? Using ‘Neo-Byzantine’ Style in Northern Africa (1830-1900)

PALLADINO, Adrien

Základní údaje

Originální název

Trans-Mediterranean Piety or Architecture of Domination? Using ‘Neo-Byzantine’ Style in Northern Africa (1830-1900)

Vydání

panel “Just What Is It That Makes the Medieval So Different, So Appealing?": Modernism and National Emancipation in a Transnational Perspective, ASEEES 2024, Boston, 2024

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Neo-Byzantine Architecture; Northern Africa; Colonial Architecture; Trans-Mediterranean Identity; Religious Symbolism; Imperialism; Cultural Hegemony
Změněno: 3. 2. 2025 15:35, Alžběta Filipová, M.A., Ph.D.

Anotace

V originále

Built between 1858 and 1872 under French colonial rule, the Basilica of Our Lady of Africa overlooks the northern slopes of the Bay of Algiers. It is built in the “Romano-Byzantine” style, reminiscent of similar buildings on the other side of the Mediterranean, namely in Marseille. Presented today as a symbol of religious tolerance, the basilica was commissioned by Catholic prelates who fully embraced the French colonial policies and strongly preached for the conversion of the local Muslim populations to Catholicism. This contribution wishes to understand specifically how “Romano-Byzantine” historicist architecture was used to materialize the link between ancient Christianism on French soil and in Northern Africa against the backdrop of contemporary church and colonial politics.

Návaznosti

GA24-10991S, projekt VaV
Název: Sny o Byzanci ve Francii 19. století: novobyzantská architektura, orientalismus a rasové a národní mýty dějin umění (1848–1900)
Investor: Grantová agentura ČR, Sny o Byzanci ve Francii 19. století: novobyzantská architektura, orientalismus a rasové a národní mýty dějin umění (1848–1900)