J 2024

„Aber wer denkt im Ausland an Sammler irgendwo in Brünn!“ : Hugo Hanak und der Sammeleifer in Brünn der Zwischenkriegszeit

SLAVÍČEK, Lubomír

Basic information

Original name

„Aber wer denkt im Ausland an Sammler irgendwo in Brünn!“ : Hugo Hanak und der Sammeleifer in Brünn der Zwischenkriegszeit

Name in Czech

„Ale kdo myslí v zahraničí na sběratele někde v Brně!“ : Hugo Hanak a chuť sbírat umění v meziválečném Brně

Name (in English)

„But who thinks abroad about collectors somewhere in Brno!" : Hugo Hanak and the desire to collect art in interwar Brno

Authors

SLAVÍČEK, Lubomír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Opuscula Historiae Artium, Faculty of Arts, Masaryk University, 2024, 1211-7390

Other information

Language

German

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

60401 Arts, Art history

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/24:00138237

Organization unit

Faculty of Arts

EID Scopus

2-s2.0-85217371118

Keywords (in Czech)

Hugo Hanák; soukromé umělecké sbírky; výstavy Mährischer Kunstverein; Brno 1918–1938; němečtí milovníci umění a sběratelé; Hugo Feigl; konfiskace židovského uměleckého majetku; provenienční výzkum

Keywords in English

Hugo Hanak; private art collections; exhibitions of the Mährischer Kunstverein; Brno 1918–1938; German art lovers and collectors; Hugo Feigl; confiscation of Jewish art assets; provenance research

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 4/4/2025 14:20, Mgr. Pavla Martinková

Abstract

V originále

Basierend auf den Ausstellungskatalogen des Mährischen Kunstvereins zwischen 1930 und 1938, zeitgenössischer Publizistik und vereinzelt erhaltenen Archivdokumenten versucht der Beitrag, die in Brünn erzielten Ergebnisse heute weitgehend vergessener deutscher, insbesondere jüdischer Kunstliebhaber und Sammler darzustellen und zu bewerten. Der Fokus liegt auf dem Genre und der künstlerischen Zusammensetzung der von ihnen geschaffenen Bildsammlungen sowie den Schicksalen, die sie nach 1939 teilten. Vor allem aber steht die Rekonstruktion einer davon im Mittelpunkt, der kleinen, aber sorgfältig ausgewählten Sammlung des Textilfabrikanten Hugo Hanak, dessen Schwerpunkt auf den Werken französischer Landschaftsmaler der 2. Mitte des 19. Jahrhunderts lag (Gustave Courbet, Eugène-Louis Boudin), insbesondere Vertretern der Barbizon-Schule (Pierre Etienne Theodore Rousseau, Constant Troyon, Charles-François Daubigny) und ihre deutschen und österreichischen Mitreisenden (Heinrich von Zügel, Tina Blau, Olga Wisinger-Florian, Jacob Emil Schindler und Eugen Jettel).

In Czech

Příspěvek se na základě katalogů výstav pořádaných v letech 1930 až 1938 Mährischer Kunstverein, soudobé publicistiky a sporadicky dochovaných archivních dokumentů pokouší prezentovat a zhodnotit výsledky, kterých v Brně dosáhli dnes již většinou zapomenutí němečtí, především židovskí, milovníci umění a sběratelé. Věnuje pozornost žánrovému a uměleckému složení obrazových sbírek, které vytvořili, i osudům, které sdílely po roce 1939. Především se však zaměřuje na rekonstrukci jedné z nich, malé, ale pečlivě vybrané sbírky textilní továrník Hugo Hanak, jehož těžištěm byla díla francouzských krajinářů 2. poloviny 19. století (Gustave Courbet, Eugène-Louis Boudin), zejména představitelé barbizonské školy (Pierre Etienne Theodore Rousseau, Constant Troyon, Charles-François Daubigny) a jejich němečtí a rakouští spolucestovatelé (Heinrich von Zügel, Tina Blau, Olga Wisinger-Florian, Jacob Emil Schindler a Eugen Jettel).

In English

Based on the catalogues of exhibitions organized between 1930 and 1938 by the Mährischer Kunstverein, contemporary journalism and sporadically preserved archival documents, this contribution attempts to present and evaluate the results achieved in Brno by nowadays mostly forgotten German, mainly Jewish, art lovers and collectors. It devotes attention to the genre and artist make-up of the picture collections they created, as well as the fates they shared after 1939. Above all, however, it focuses on the reconstruction of one of them, the small but carefully selected collection of the textile manufacturer Hugo Hanak, whose focus was the works of French landscape painters of the second half of the 19th century (Gustave Courbet, Eugène-Louis Boudin), in particular representatives of the Barbizon school (Pierre Etienne Theodore Rousseau, Constant Troyon, Charles-François Daubigny) and their German and Austrian fellow travellers (Heinrich von Zügel, Tina Blau, Olga Wisinger-Florian, Jacob Emil Schindler and Eugen Jettel).

Links

MUNI/A/1520/2023, interní kód MU
Name: Jak se šíří umělecko-historické vědění: dovednosti, praxe a komunikace
Investor: Masaryk University, Dissemination of art-historical knowledge: skills, practice, and communication