s 2024

Role a perspektivy učebnic ve výuce dějepisu a základů společenských věd

FASORA, Lukáš and Milan ŘEPA

Basic information

Original name

Role a perspektivy učebnic ve výuce dějepisu a základů společenských věd

Name in Czech

Role a perspektivy učebnic ve výuce dějepisu a základů společenských věd

Name (in English)

The role and perspectives of textbooks in the teaching of history and social studies

Edition

1., elektronické vyd. Brno, 38 pp. 2024

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Editing of thematic compilation, editing of monothematic issue of professional journal

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

ISBN

978-80-280-0651-8

Keywords (in Czech)

učebnice; středoškolský dějepis a základy společenských věd; perspektivy

Keywords in English

textbooks; teaching history and social studies; perspectives

Tags

Tags

International impact
Changed: 20/3/2025 15:02, Mgr. Radka Vyskočilová

Abstract

V originále

Sborník uvozují dva koncepčně orientované texty; přinášejí mimo jiné zamyšlení nad edukační tradicí učebnice v českém a slovenském prostředí. Následuje specifická, ovšem neméně důležitá reflexe ze strany těch, kdo se podílejí na vydávání učebnic v nakladatelstvích. Hana Glombová, Jan Dvořák a Stanislav Velčev přitom zprostředkovali konkrétní zkušenost s vytvářením učebnicové řady Dějepis pro střední školy v brněnském nakladatelství Didaktis a doplnili ji o zpětné hodnocení tohoto projektu. Vlastní jádro předkládaného souboru představují příspěvky z praxe – tedy učitelů a učitelek a jejich vztahu k učebnicím.

In English

The collection opens with two conceptually focused texts, which include reflections on the educational tradition of textbooks in the Czech and Slovak contexts. This is followed by an equally significant contribution from those involved in textbook publishing, sharing their concrete experiences in creating the History for Secondary Schools series at the Brno-based Didaktis publishing house, along with a retrospective evaluation of the project. The core of the collection consists of contributions from teachers, focusing on their relationship with textbooks and insights from classroom practice.