2024
Role a perspektivy učebnic ve výuce dějepisu a základů společenských věd
FASORA, Lukáš and Milan ŘEPABasic information
Original name
Role a perspektivy učebnic ve výuce dějepisu a základů společenských věd
Name in Czech
Role a perspektivy učebnic ve výuce dějepisu a základů společenských věd
Name (in English)
The role and perspectives of textbooks in the teaching of history and social studies
Authors
Edition
1., elektronické vyd. Brno, 38 pp. 2024
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Editing of thematic compilation, editing of monothematic issue of professional journal
Field of Study
60101 History
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
ISBN
978-80-280-0651-8
Keywords (in Czech)
učebnice; středoškolský dějepis a základy společenských věd; perspektivy
Keywords in English
textbooks; teaching history and social studies; perspectives
Tags
Tags
International impact
Changed: 20/3/2025 15:02, Mgr. Radka Vyskočilová
V originále
Sborník uvozují dva koncepčně orientované texty; přinášejí mimo jiné zamyšlení nad edukační tradicí učebnice v českém a slovenském prostředí. Následuje specifická, ovšem neméně důležitá reflexe ze strany těch, kdo se podílejí na vydávání učebnic v nakladatelstvích. Hana Glombová, Jan Dvořák a Stanislav Velčev přitom zprostředkovali konkrétní zkušenost s vytvářením učebnicové řady Dějepis pro střední školy v brněnském nakladatelství Didaktis a doplnili ji o zpětné hodnocení tohoto projektu. Vlastní jádro předkládaného souboru představují příspěvky z praxe – tedy učitelů a učitelek a jejich vztahu k učebnicím.
In English
The collection opens with two conceptually focused texts, which include reflections on the educational tradition of textbooks in the Czech and Slovak contexts. This is followed by an equally significant contribution from those involved in textbook publishing, sharing their concrete experiences in creating the History for Secondary Schools series at the Brno-based Didaktis publishing house, along with a retrospective evaluation of the project. The core of the collection consists of contributions from teachers, focusing on their relationship with textbooks and insights from classroom practice.