2025
Komputační lingvistika v současném slavistickém bádání
POLEDNÍKOVÁ, TerezaBasic information
Original name
Komputační lingvistika v současném slavistickém bádání
Name (in English)
Computational Linguistics in Contemporary Slavonic Research
Authors
POLEDNÍKOVÁ, Tereza ORCID (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Brno, Současná srbská a česká slavistická bádání II/Savremena srpska i češka slavistička istraživanja II, p. 142-156, 15 pp. 2025
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
60203 Linguistics
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
References:
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-280-0683-9
Keywords (in Czech)
komputační lingvistika; umělá inteligence; videohry; lokalizace
Keywords in English
computational linguistics; artificial intelligence; video games; localization
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Changed: 18/6/2025 08:48, Mgr. Ester Pučálková, Ph.D.
V originále
Předkládaná studie se zaměřuje na nové možnosti výzkumu v oblasti komputační lingvistiky, zejména v kontextu videoher a umělé inteligence, a snaží se o propojení těchto tří oblastí. Poskytuje obecný úvod do komputační lingvistiky, která vznikla v 50. letech minulého století jako reakce na rychlý rozvoj vědy a především techniky, a seznamuje čtenáře s pojmy jako zpracování přirozeného jazyka a porozumění přirozenému jazyku. Dále se věnuje propojení komputační lingvistiky nejen s umělou inteligencí, jež výrazně napomáhá počítačům rozumět, interpretovat a generovat lidský jazyk, ale také s videohrami. V textu je zdůrazněna role umělé inteligence ve videoherním průmyslu, kde se využívá například pro vytváření dialogů a příběhů, interakci s hráči a pro překlad a lokalizaci videoherního obsahu. Článek také formuluje výzvy a přínosy využití AI ve videohrách, včetně negativních etických a právních aspektů. Autorka zmiňuje, že AI může generovat personalizované příběhy a řídit chování herních postav, což přispívá k hlubší imerzi hráčů. Dále se věnuje problematice překladu videoherního textu, kde AI sice může být nápomocná, ale takto vyhotovený překlad stále vyžaduje lidskou kontrolu pro zajištění kvality a přesnosti. Závěrem autorka považuje hypotézu, že videohry jsou praktickým příkladem aplikace komputační lingvistiky a že toto lingvistické odvětví může hrát klíčovou roli při vývoji videoher za opodstatněnou, nabádá však k dalšímu a podrobnějšímu výzkumu. Komputační lingvistika a videohry jsou propojeny skrze jazyk, který vykazuje napětí mezi přirozeným lidským a strojovým umělým jazykem.
In English
The presented article focuses on new research opportunities in the field of com-putational linguistics, especially in the context of video games and artificial intel-ligence and seeks to bridge the three areas. It provides a general introduction to computational linguistics, which emerged in the 1950s in response to the rapid development of science and technology and introduces the reader to concepts such as natural language processing and natural language understanding. It also explores the connections between computational linguistics and not only artificial intelligence, which greatly aids computers in understanding, interpreting, and generating human language, but also video games. The text highlights the role of artificial intelligence in the video game industry, where it is used, for example, to create dialogues and stories, to interact with players, and to translate and localize video game content. The paper also articulates the challenges and benefits of using AI in video games, including the negative ethical and legal aspects. The author mentions that AI can generate personalized stories and guide the behaviour of game characters, contributing to deeper immersion of players. She also discuss-es the issue of translating video game text, where AI can be helpful, but the translation produced this way still requires human control to ensure quality and accuracy. In conclusion, the author considers the hypothesis that video games are a practical example of the application of computational linguistics and that this linguistic branch can play a key role in the development of video games to be well-founded but encourages further and more detailed research. Computational linguistics and video games are linked through language that exhibits a tension between natural human and machine artificial language.
Links
MUNI/A/1479/2023, interní kód MU |
|