2025
Mýty o Notre-Dame. Gotika, imperialismus a národ
FOLETTI, Ivan a Adrien PALLADINOZákladní údaje
Originální název
Mýty o Notre-Dame. Gotika, imperialismus a národ
Název anglicky
Myths about Notre Dame. Gothic, Imperialism, and Nation
Autoři
Vydání
1. vyd. Brno, 230 s. Parva Convivia, 15, 2025
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
ISBN
978-80-280-0712-6
Klíčová slova česky
Notre-Dame; národ; imperialismus; gotika; požár; rekonstrukce; mytologizace
Klíčová slova anglicky
Notre-Dame; nation; imperialism; Gothic; fire; reconstruction; mythologization
Štítky
Změněno: 16. 6. 2025 14:31, Mgr. Radka Vyskočilová
V originále
Duben 2019. V Paříži hoří katedrála! Národ truchlí, politici ihned „zahajují obnovu“. Ale jaká katedrála má vlastně znovu ožít? Kniha představuje Notre-Dame dynamicky, v neustálých proměnách. Od 12. století až po slavnostní znovuotevření v roce 2024 byl totiž chrám přetvářen podle ideologických potřeb monarchie, revoluce, impéria i republiky. Autoři zasazují gotiku do středomořských a eurasijských vztahů a zpochybňují mýtus francouzské výjimečnosti. Katedrálu barvitě líčí jako oběť revolučního ikonoborectví, svědkyni Napoleonovy sebekorunovace, objekt romantizující rekonstrukce Eugèna Viollet-le-Duca i macronovské nové mytologizace. Jako podivuhodný palimpsest moci, fantazie a paměti, jako místo střetu politiky, dědictví a kulturní identity.
Anglicky
April 2019. A cathedral is burning in Paris! The nation mourns, politicians immediately “start rebuilding”. But what cathedral is actually going to come back to life? The book presents Notre-Dame dynamically, in constant change. From the 12th century to its grand reopening in 2024, the cathedral has been transformed according to the ideological needs of monarchy, revolution, empire and republic. The authors situate the Gothic in Mediterranean and Eurasian relations and challenge the myth of French exceptionalism. They vividly depict the cathedral as a victim of revolutionary iconoclasm, a witness to Napoleon’s self-crowning, an object of Eugène Viollet-le-Duc’s romanticizing reconstruction, and of Macron’s new mythologization. A wondrous palimpsest of power, fantasy and memory, a site of the clash of politics, heritage and cultural identity.