2025
Úvod do vyšší matematiky pro nematematiky. Stručně a srozumitelně
ŠITINA, MichalZákladní údaje
Originální název
Úvod do vyšší matematiky pro nematematiky. Stručně a srozumitelně
Název česky
Úvod do vyšší matematiky pro nematematiky. Stručně a srozumitelně
Název anglicky
Introduction to Higher Mathematics for Non-Mathematicians. Concise and clear
Autoři
Vydání
1., elektronické vyd. Brno, 2025
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
ISBN
978-80-280-0666-2
ISSN
Klíčová slova česky
matematika, vyšší matematika
Klíčová slova anglicky
mathematics, higher mathematics
Štítky
Změněno: 24. 7. 2025 08:40, Mgr. Radka Vyskočilová
V originále
Předkládaný učební text slouží jako skriptum k předmětu „Úvod do vyšší matematiky pro nematematiky – Stručně a srozumitelně“. Může však pomoci komukoli, kdo chce poměrně rychle porozumět základům vyšší matematiky. Skriptum předpokládá středoškolské znalosti matematiky, přesto jsou některé důležité jednotlivosti stručně zopakovány. Základním mottem textu je „stručně a srozumitelně“. Učebnice vyšší matematiky bývají psány precizním jazykem pro matematicky vzdělané čtenáře, poněkud rozvlekle, doplněny řadou složitých a málo srozumitelných důkazů. To řadu zájemců o vyšší matematiku rychle a zbytečně odradí. Vyšší matematiku lze přitom vcelku do hloubky, přinejmenším pro potřeby aplikovaného matematického modelování, chápat intuitivně, i bez exaktních formulací a formálních důkazů.
Anglicky
This text is intended as a script for the course “Introduction to Higher Mathematics for Non-Mathematicians – Concise and clear”. However, it can also be of use to anyone who is interested in a relatively quick understanding of the basics of higher mathematics. The script assumes a high school knowledge of mathematics, but some important details are briefly repeated. The basic motto of the text is “concise and clear”. Higher mathematics textbooks tend to be written in precise language for mathematically literate readers, somewhat wordy, and accompanied by a number of complex and poorly understandable proofs. This quickly and unnecessarily discourages many people interested in higher mathematics. At the same time, however, higher mathematics can be understood intuitively, at least for the purposes of applied mathematical modelling, even without precise formulations and formal proofs. The explanation in this text therefore proceeds along this less precise, intuitive path, but always with an attempt at genuine understanding.