J 2000

Brněnská Englišova škola - k problému metody

FUCHS, Kamil

Basic information

Original name

Brněnská Englišova škola - k problému metody

Name (in English)

Engliš's school in Brno - A Problem of the Method

Authors

FUCHS, Kamil (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Politická ekonomie, Praha, Vysoká škola ekonomická, 2000, 0032-3233

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impact factor

Impact factor: 0.154

RIV identification code

RIV/00216224:14560/00:00003408

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

Keywords in English

noetics; causal method; normological method; theleological method; Brno theleological school; universalism; Engliš school

Tags

Brno theleological school, causal method, Engliš school, noetics, normological method, theleological method, universalism
Změněno: 31/10/2007 22:36, prof. PhDr. Kamil Fuchs, CSc.

Abstract

ORIG EN

V originále

Článek je věnován analýze základních souvislostí vzniku a rozprácování teleologické metody užívané brněnskou ekonomickou školou, která se formovala pod vlivem Karla Engliše a Františka Weyra. Autor si všímá vztahu obou autorit, vzájemného ovlivnění a zdůrazňuje roli Engliše při aplikaci metody v národohospodářské vědě. Ve druhé části je mapován přínos Englišova žáka Václava Chytila.

In English

This article explains fundamental context of the rise and development of the economic school that was formed at the Masaryk university in Brno in the 1920s and 1930s. The founder and leading representative was K. Engliš, a czech economist and the first rector of the Masaryk university. The author of this article emphasizes the contribution of F. Weyr, the founder of normative legal theory to developing the fundamentals of theleological method. Emphasis is placed upon peculiarities of noetic approach of theological method in economic science, discussions on method and disputes within the school the second part analyzes the contribution of V. Chytil, a disciple of K. Engliš, in particular controversies on identity and differences of the methods of K. Engliš and O. Spann

Links

GA402/99/0605, research and development project
Name: Dějiny českého ekonomického myšlení
Displayed: 19/10/2024 19:25