VACULÍK, Martin. Percepce a hodnocení interpersonálního chování hráčů počítačových her. (Perception and evaluation of interpersonal behaviour of computer games players). In Sociální procesy a osobnost 2000. Brno: PSú AV ČR, MU, 2000, p. tisk, 9 pp.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Percepce a hodnocení interpersonálního chování hráčů počítačových her.
Name (in English) Perception and evaluation of interpersonal behaviour of computer games players
Authors VACULÍK, Martin (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Sociální procesy a osobnost 2000, p. tisk, 9 pp. 2000.
Publisher PSú AV ČR, MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/00:00003478
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English social behaviour; interpersonal traits; computer games; adolescence
Tags adolescence, computer games, interpersonal traits, social behaviour
Changed by Changed by: prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D., učo 18373. Changed: 26/11/2006 21:42.
Abstract
Výzkum je zaměřen na percepci a hodnocení kategorií interpersonálního chování hráčů počítačových her. V první části byla data získaná na úrovni vědomého chování (aktuální já) a na úrovni hodnot (ideální já) srovnávána s normou pro středoškolskou populaci. Byla také zkoumána diskrepance mezi sebepercepcí v kategoriích interpersonálního chování a požadovaným ideálem. Na vědomé úrovni chování se hráči počítačových her odlišují od normy v kategorii dominance, responzibilita, egocentrismus, rezervovanost a submise. Na úrovni hodnot se jedná o kategorie dominance, egocentrismus, agrese, submise, závislost a afiliance. Ideál interpersonálního chování hráčů počítačových her našeho souboru se statisticky průkazně odlišuje od sebepercepce v řadě kategorií interpersonálního chování. Pouze u dvou kategorií (agrese, egocentrismus) se percepce vědomého chování blíží požadovanému ideálu.
Abstract (in English)
This study is focused on interpersonal traits of players of computer games in adolescence. A total of 76 players who were suitable for two criterions: a) duration of playing computer games per week (minimum: 7 hours), b) duration of interest in computer games (minimum: 1 year) was investigated. The Interpersonal Check List (ICL) was used. Differences between players and non-players and differences between players on level of obvious behaviour and ideal self was examined. Significant dissimilarities were discovered.
Links
GA406/98/1007, research and development projectName: Osobnost hráče počítačových her v adolescenci
PrintDisplayed: 19/6/2024 04:03