Detailed Information on Publication Record
2000
Percepce a hodnocení interpersonálního chování hráčů počítačových her.
VACULÍK, MartinBasic information
Original name
Percepce a hodnocení interpersonálního chování hráčů počítačových her.
Name (in English)
Perception and evaluation of interpersonal behaviour of computer games players
Authors
VACULÍK, Martin (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Brno, Sociální procesy a osobnost 2000, p. tisk, 9 pp. 2000
Publisher
PSú AV ČR, MU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/00:00003478
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords in English
social behaviour; interpersonal traits; computer games; adolescence
Změněno: 26/11/2006 21:42, prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
V originále
Výzkum je zaměřen na percepci a hodnocení kategorií interpersonálního chování hráčů počítačových her. V první části byla data získaná na úrovni vědomého chování (aktuální já) a na úrovni hodnot (ideální já) srovnávána s normou pro středoškolskou populaci. Byla také zkoumána diskrepance mezi sebepercepcí v kategoriích interpersonálního chování a požadovaným ideálem. Na vědomé úrovni chování se hráči počítačových her odlišují od normy v kategorii dominance, responzibilita, egocentrismus, rezervovanost a submise. Na úrovni hodnot se jedná o kategorie dominance, egocentrismus, agrese, submise, závislost a afiliance. Ideál interpersonálního chování hráčů počítačových her našeho souboru se statisticky průkazně odlišuje od sebepercepce v řadě kategorií interpersonálního chování. Pouze u dvou kategorií (agrese, egocentrismus) se percepce vědomého chování blíží požadovanému ideálu.
In English
This study is focused on interpersonal traits of players of computer games in adolescence. A total of 76 players who were suitable for two criterions: a) duration of playing computer games per week (minimum: 7 hours), b) duration of interest in computer games (minimum: 1 year) was investigated. The Interpersonal Check List (ICL) was used. Differences between players and non-players and differences between players on level of obvious behaviour and ideal self was examined. Significant dissimilarities were discovered.
Links
GA406/98/1007, research and development project |
|