VACULÍK, Martin. Eysenckova typologie osobnosti hráčů počítačových her (Eysenck's typology of personality of computer games players). In Integrativní funkce osobnosti. Brno: FSS MU, 2000, p. 193-199.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Eysenckova typologie osobnosti hráčů počítačových her
Name (in English) Eysenck's typology of personality of computer games players
Authors VACULÍK, Martin (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Integrativní funkce osobnosti, p. 193-199, 2000.
Publisher FSS MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/00:00003479
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English personality; computer games; adolescence
Tags adolescence, computer games, personality
Changed by Changed by: doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D., učo 18373. Changed: 26/11/2006 21:43.
Abstract
Cílem této studie byl popis osobnosti hráčů počítačových her pomocí Eysenckovy typologie osobnosti. Byly zkoumány odlišnosti v jednotlivých osobnostních dimenzích mezi hráči a normou pro chlapce ve věku od 16-20 let, mezi respondenty hrajícími odlišné množství hodin týdně a mezi nejvíce hrajícími respondenty a normou pro chlapce ve věku od 16-20 let. Hráči se popisují jako méně psychotičtí, extravertnější a méně skórují na lži škále ve srovnání s vrstevníky. Respondenti věnující hraní nejvíce hodin týdně jsou více psychotičtí a neurotičtí, výše skórují v návykové a kriminální škále než ostatní hráči. Tito hráči také dosahují ve srovnání s vrstevníky vyšších hodnot na návykové škále a škále kriminality.
Abstract (in English)
This study is focused on personality traits of computer games players. The Eysenck's personality questionnaire (EPQ) was used. Differences in psychoticism and extraversion between players and non-players were found. Adolescents who play computer games were significantly more extravert and got lower score on psychoticism scale than non-players. Results indicate that heavy use of computer games is associated with higher score on psychoticism, neuroticism, crime and addiction scale.
Links
GA406/98/1007, research and development projectName: Osobnost hráče počítačových her v adolescenci
PrintDisplayed: 29/5/2024 02:03