D 2000

Eysenckova typologie osobnosti hráčů počítačových her

VACULÍK, Martin

Basic information

Original name

Eysenckova typologie osobnosti hráčů počítačových her

Name (in English)

Eysenck's typology of personality of computer games players

Authors

VACULÍK, Martin (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, Integrativní funkce osobnosti, p. 193-199, 2000

Publisher

FSS MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/00:00003479

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

personality; computer games; adolescence
Změněno: 26/11/2006 21:43, prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem této studie byl popis osobnosti hráčů počítačových her pomocí Eysenckovy typologie osobnosti. Byly zkoumány odlišnosti v jednotlivých osobnostních dimenzích mezi hráči a normou pro chlapce ve věku od 16-20 let, mezi respondenty hrajícími odlišné množství hodin týdně a mezi nejvíce hrajícími respondenty a normou pro chlapce ve věku od 16-20 let. Hráči se popisují jako méně psychotičtí, extravertnější a méně skórují na lži škále ve srovnání s vrstevníky. Respondenti věnující hraní nejvíce hodin týdně jsou více psychotičtí a neurotičtí, výše skórují v návykové a kriminální škále než ostatní hráči. Tito hráči také dosahují ve srovnání s vrstevníky vyšších hodnot na návykové škále a škále kriminality.

In English

This study is focused on personality traits of computer games players. The Eysenck's personality questionnaire (EPQ) was used. Differences in psychoticism and extraversion between players and non-players were found. Adolescents who play computer games were significantly more extravert and got lower score on psychoticism scale than non-players. Results indicate that heavy use of computer games is associated with higher score on psychoticism, neuroticism, crime and addiction scale.

Links

GA406/98/1007, research and development project
Name: Osobnost hráče počítačových her v adolescenci